ناگفته هایی از وظایف یک متخصص پیشگیری از سرطان!

متخصص پیشگیری از سرطان

متخصص پیشگیری از سرطان

گرچه خیلی ها فکر می کنند که سرطان یک تراژدی بزرگ است که فقط به سر بقیه می آید ، اما واقعیت این جاست که همه ی ماها در معرض خطریم! سیگار کشیدن ، سبک زندگی غلط ، محیط های آلوده و خیلی چیزهای دیگر باعث می شود که فردی به سرطان های مختلف دچار شود.

اصولاً بعضی از این فاکتورهای خطر زا را می توان پیشگیری کرد اما برخی دیگر در کمال تاسف هیچ ربطی به پیشگیری ندارند و تنها راه چاره ای که برای آن ها می توان متصور شد ، تشخیص به موقع و زودهنگام است.

متخصص پیشگیری از سرطان
متخصص پیشگیری از سرطان

یکی از بهترین دلایلی که می توان به خاطر آن به سراغ یک متخصص پیشگیری از سرطان رفت همین تشخیص به موقع است. چرا که هر چه سریع تر این بیماری کشف شود ، بهتر می توان با آن جنگید و حتی از بروز آن پیشگیری کرد.

اصولاً افرادی که ژن های جهش یافته ای که منجر به سرطان می شوند را از والدین خود به ارث می برند، بیش از دیگران در معرض خطر بروز سرطان می باشند.

اما با انجام برخی اقدامات و مشاوره با یک متخصص پیشگیری از سرطان می توان تا حدّ زیادی از بروز آن جلوگیری کرد.

مرکز مشاوره ژنتیک سرطان زینوما ، تلاش دارد که با تشخیص به موقع سرطان های ژنتیکی در افراد ، بتواند به آن ها در پیشگیری از این بیماری کمک کند.بهترین متخصصین و پزشکان ژنتیک سرطان در این مرکز گرد هم آمده اند تا بتوانند به چنین افرادی کمک کنند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از پزشکان این مجموعه به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

سوالاتی راجع به جلوگیری از سرطان و پاسخ آن ها توسط متخصص پیشگیری از سرطان

با ما همراه باشید تا به برخی از رایج ترین سوالات در این باره پاسخ بدهیم و ناگفته هایی از وظایف یک متخصص پیشگیری از سرطان را برای شما شرح دهیم!

جلوگیری از سرطان
جلوگیری از سرطان

چگونه بیمار را برای تشخیص سرطان معاینه می کنید ؟

اصولاً پزشکان مرکز زینوما ، اقدامات زیادی را می توانند در جهت تشخیص زودهنگام و یا پیشگیری از انواع سرطان ها انجام دهند. به خاطر داشته باشید که در این مجموعه ما برای هر نوع سرطانی ، متخصص ژنتیک منحصر به فردی را در اختیار داریم که می تواند در این زمینه شما را یاری کنند.

اما در هر صورت برای تشخیص مثلا سرطان دهانه ی رحم و پستان  ، عموم پزشکان دو آزمایش خیلی مهم را توصیه می کنند :

برای سرطان دهانه رحم : تست پاپ (اسمیر)

تست پاپ که نوعی معاینه ی داخلی دهانه ی رحم است ، می تواند هرگونه تغییراتی در دهانه ی رحم را تشخیص دهد.این تغییرات به خودی خود ، همیشه هم هشدار برانگیز نیستند اما ممکن است به عنوان علائم پیش سرطانی در نظر گرفته شوند و برای این که مبادا به سرطان دهانه ی رحم منجر شوند، همواره باید آن ها را تحت نظر داشت

معاینه ی سرطان پستان

سرطان پستان از هر 8 زن در آمریکا 1 نفر را به خود مبتلا می کند، به همین خاطر به عنوان یکی از رایج ترین سرطان ها به حساب می آید.

خبر خوب اینجاست که با معاینه ی مداوم می توان سرطان پستان را در همان مراحل اولیه تشخیص داد و احتمال پیروزی بر بیماری را تا حد زیادی افرایش داد.

نکته ی خیلی مهم : آن دسته از زنانی که سابقه ی خانوادگی ابتلا به سرطان دهانه ی رحم یا پستان را دارند، بیش از دیگران باید این گونه معاینات و چکاپ ها را جدی بگیرند. چرا که احتمال بروز این بیماری و سرطان های مشابه در آن ها بیشتر است.

در طول معاینه سرطان پستان، پزشکان متخصص مرکز زینوما ، در ابتدا یک ارزیابی دستی خواهند داشت.به این صورت که پستان های فرد را برای یافتن هرگونه برجستگی غیرعادی بررسی خواهند کرد.

برای زنان بالاتر از 40 سال ، آزمایش ماموگرام  نیز نقش مهمی در تشخیص سرطان پستان ایفا می کند.

این نوع عکس برداری پیشرفته به پزشکتان اجازه می دهد که نگاه جزئی تری به بافت های داخل پستان داشته باشد تا بتواند هرگونه ناهنجاری را تشخیص دهد.

معاینه ی سرطان پستان
معاینه ی سرطان پستان

هر چند وقت یک بار باید برای سرطان پستان و دهانه ی رحم چکاپ شوم ؟

پزشکان مرکز زینوما برای هر کدام از این تست ها ، توصیه های منحصر به فردی بر اساس سن و فاکتورهای خطرزا خواهند داشت.

برای سرطان پستان، پزشکان ما توصیه می کنند که بین سنین 50 الی 74 سالگی هر سه سال یک بار ، تست ماموگرام  را انجام دهید .اگر در سن 40 سالگی خود به سر می برید نیز بهتر است با پزشکان ما مشورت کرده و یک زمان بندی مناسب برای چکاپ های خود داشته باشید.

وقتی که صحبت از تست پاپ باشد ، متخصص پیشگیری از سرطان توصیه می کند که بین سنین 20 الی 29 سالگی هر سه سال این تست را انجام دهید. از سن 30 الی 65 سالگی نیز ، زنان باید تست پاپ و HPV را هر 5 سال یک بار انجام دهند.

اگر نتیجه ی ماموگرام ناخوشایند باشد ، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بیشتر مواقع ماموگرام اطلاعات کافی را در اختیار پزشک قرار می دهد اما در صورتی که بافت پستان شما خیلی متراکم باشد (که البته مسئله ای رایج است) ممکن است لازم باشد که آزمایشات دیگری مثل اولتراساند و MRI نیز انجام دهید.

در این رابطه همواره توصیه ی اکید ما به شما این است که به دستورالعمل های پزشک خود گوش کنید.

در صورتی که ریسک ابتلا به سرطان در شما زیاد باشد ، بهترین راهکار مراجعه به یک مشاور ژنتیک سرطان است. در ادامه بیشتر با وظایف متخصص ژنتیک سرطان آشنا خواهیم شد.

چگونه از مبتلا شدن به سرطان جلوگیری کنیم ؟

همان طور که در ابتدای متن هم گفتیم ، برخی از فاکتورها قابل اجتناب هستند و برخی دیگر نه!!

اما همواره می توان با تشخیص به موقع این فاکتورهای خطرزا از وقوع سرطان جلوگیری کرد.

چگونه از مبتلا شدن به سرطان جلوگیری کنیم ؟
چگونه از مبتلا شدن به سرطان جلوگیری کنیم ؟

به عنوان مثال همه ی ما شنیده ایم که مصرف سیگار و دخانیات تا چه حد می تواند ریسک ابتلا به سرطان ریه را بالا ببرد.اما متاسفانه تمام فاکتورهای خطرزا مثل سیگار کشیدن مشخص و واضح نیستند.

برخی مواقع علت اصلی ابتلا به سرطان های مختلف ، زیر سر ژن های ماست!

اینجاست که یک مشاور ژنتیک سرطان می تواند نقش متخصص پیشگیری از سرطان را نیز ایفا کند.

به این صورت که با بررسی سابقه ی خانوادگی فرد و هم چنین دیگر فاکتورها، می تواند به شما پیشنهاداتی را ارائه کند یا آزمایش هایی را توصیه نماید که با استفاده از آن ها بتوان تا حد زیادی از وقوع بیماری خطرناکی مثل سرطان پیشگیری کرد.

اگر حتی درصدی احتمال می دهید که شاید شما نیز به این بیماری مبتلا شوید ، بهتر است همین الان با مرکز زینوما تماس بگیرید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

منبع علمی مقاله

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا