راه های پیشگیری از سرطان پروستات در آقایان!

راه های پیشگیری از سرطان پروستات

راه های پیشگیری از سرطان پروستات

البته هیچ گونه استراتژی اثبات شده ای برای پیشگیری از سرطان پروستات وجود ندارد اما با انتخاب های صحیح، ورزش و رژیم غذایی سالم می توانید تا حد زیادی از بروز این عارضه در خود پیشگیری کرده و ریسک بروز آن را کاهش دهید.

اما قبل از این که به سراغ راه های پیشگیری از سرطان پروستات برویم، توصیه می کنیم که اگر یکی از اعضای خانواده تان در گذشته مبتلا به سرطان پروستات یا سرطان های مشابه بوده است ، مشاوره ژنتیک سرطان را در نظر داشته باشید.

راه های پیشگیری از سرطان پروستات
راه های پیشگیری از سرطان پروستات

در طول این جلسات سوالات مختلفی راجع به سابقه ی پزشکی اعضای خانواده پرسیده می شود و سپس با توجه به این ها، آزمایشاتی توصیه می گردد.

پس از آن و با توجه به نتایج حاصل از آزمایش ژنتیک ، ریسک ابتلا به این بیماری سنجیده می شود و سپس پزشکتان توصیه هایی برای شما خواهد داشت که چگونه از بروز سرطان پروستات جلوگیری کرده و هم چنین در صورت بروز آن، چه برخوردی با بیماری باید داشته باشید.

مرکز زینوما، افتخار دارد که بهترین پزشکان ژنتیک سرطان را در کنار هم گرد آورده تا بهترین خدمات مشاوره ژنتیک به شما عزیزان ارائه شود. شما می توانید از طریق صفحه ی تماس با ما ، با همکاران ما در مرکز زینوما ارتباط برقرار کنید!
راه های پیشگیری از سرطان پروستات
راه های پیشگیری از سرطان پروستات

راه حل پیشگیری از پروستات

اگر به هر دلیلی نگران این هستید که مبادا سرطان پروستات بگیرید ، پس احتمالا به دنبال راهکار و روش هایی هستید که بتوان با استفاده از آن ها از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

البته باید بگوییم که هیچ روش قطعی و محکمی برای پیشگیری از سرطان پروستات وجود ندارد. غالب مواقع ،نتایج  تحقیقات با همدیگر تداخل دارد و بیشتر تحقیقات به گونه ای طراحی نشده اند که اثبات کند چیزی از سرطان پروستات پیشگیری می کند یا خیر؟!

در نتیجه، راه مشخص و واضحی برای پیشگیری از سرطان پروستات وجود ندارد

به طور کلی، پزشکان توصیه می کنند که مردانی که ریسک ابتلا به سرطان پروستات دارند ، تصمیمات عاقلانه برای سبک زندگی خود بگیرند تا به این ترتیب از بروز این بیماری جلوگیری کنند.

غذاهای مفید برای پروستات

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد داشتن یک رژیم غذایی سالم که چربی کمی دارد و پر از سبزیجات و میوه است می تواند ریسک بروز سرطان پروستات را کاهش دهد.گرچه نتایج حاصل از تحقیقات ترکیب شده اند و این مسئله به طور کامل و علمی اثبات نشده است.

اگر می خواهید که ریسک بروز سرطان پروستات را کاهش دهید ، نکات زیر را در نظر داشته باشید :

  • رژیم غذایی کم چربی داشته باشید : غذاهایی که حاوی چربی هستند از جمله گوشت قرمز، حبوبات ، روغن ها و محصولات روزانه مثل شیر و پنیر!

در برخی تحقیقات ، مشخص شده که مردانی که میزان چربی زیادی داشته اند، هر روز ریسک بروز سرطان پروستات در ان ها بیشتر می شده است.البته این مسئله ثابت نمی کند که چربی اضافه قطعا منجر به سرطان پروستات خواهد شد.

غذاهای مفید برای پروستات
غذاهای مفید برای پروستات

تحقیقات دیگری هم وجود دارد که نشان می دهد هیچ گونه ارتباطی میان این دو پیدا نکرده است.

اما کاهش میزان چربی هایی که هر روزه مصرف می کنید می تواند فوایدی برایتان به همراه داشته باشد. از جمله کنترل وزن و بهبود عملکرد قلب!

برای کاهش چربی روزانه ، می توانید مصرف غذاهای چرب را محدود کرده و غذاهای کم چرب میل کنید.به عنوان مثال، مقدار چربی ای که به هنگام پخت به غذایتان اضافه می کنید، را کاهش دهید.قسمت های کم چرب گوشت قرمز را انتخاب کنید( مثل سینه) و از محصولات لبنی کم چرب استفاده نمایید.

  • میزان مصرف روزانه ی میوه و سبزیجات را بالا ببرید : میوه ها و سبزیجات پر از ویتامین و مواد مغذی هستند که می توانند ریسک ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهند گرچه هنوز تحقیقات مختلف نتوانسته ماده ی غذایی به خصوصی را به عنوان کاهش دهنده ی ریسک سرطان معرفی کند.

مصرف بیشتر سبزیجات و میوه ها باعث می شود که جای کمتری در معده تان برای خوردن مواد غذایی چرب باقی بماند.

می توانید با اضافه کردن یک نوع میوه یا سبزیجات به هر وعده ی غذایی تان ، میزان سلامت کلی بدنتان را افزایش دهید. یا این که به جای عصرانه و دیگر وعده های غذایی خود میوه و سبزیجات میل کنید.

  • میزان مصرف محصولات لبنی روزانه را کاهش دهید : در تحققیقات مشخص شده که مردانی که روزانه محصولات لبنی بیشتری (مثل شیر، پنیر و ماست) مصرف می کنند ریسک بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات دارند. اما طبق معمول نتایج چندین آزمایش با همدیگر ترکیب شده اند و برخی از آن ها چنین می گویند که ارتباط کمی میان مصرف محصولات روزانه ی لبنی و سرطان پروستات وجود دارد.
غذاهای مفید برای پروستات
غذاهای مفید برای پروستات

ورزش جلوگیری از پروستات

مردانی که چاق به حساب می آیند ممکن است ریسک بیشتری برای بروز سرطان پروستات داشته باشند. اگر اضافه وزن بیش از حد دارید یا اساسا چاق محسوب می شوید ، تلاش کنید که وزن خود را کاهش دهید.این کار را با کاهش میزان کالری روزانه و بیشتر کردن تمرینات ورزشی خود می توانید انجام دهید.

اگر وزن سالم و مناسبی دارید ، بهتر است بیشتر روزهای هفته را ورزش کنید و رژیم غذایی سالمی (سرشار از میوه ، سبزیجات و حبوبات) داشته باشید.

بیشتر روزهای هفته را ورزش کنید

تحقیقاتی که پیرامون ارتباط ورزش و سرطان پروستات انجام گرفته نشان می دهد که مردانی که بیشتر ورزش می کنند ، خطر بروز سرطان پروستات در آن ها کمتر می شود.

ورزش کردن فواید و منافع زیاد دیگری هم دارد و می تواند ریسک بروز بیماری های قلبی و دیگر سرطان ها را نیز کاهش دهد.ورزش می تواند وزن سالم شما را حفظ کرده و یا این که به کاهش وزن کمک کند.

اگر در حال حاضر ورزش نمی کنید ، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید که آیا مشکلی ندارد از همین امروز ورزش کردن را شروع کنید؟!

بیشتر روزهای هفته را ورزش کنید
بیشتر روزهای هفته را ورزش کنید

وقتی که شروع به ورزش می کنید ، آهسته و به تدریج عمل کنید.به عنوان مثال اگر هر روز با ماشین خودتان به سر کار می روید ، خودرو را دورتر از محل کار پارک کرده و تا آن جا را پیاده روی کنید.

یا این که به جای استفاده از آسانسور ، از پله ها رفت و آمد کنید.

30 دقیقه ورزش کردن در بیشتر ایام هفته می تواند بسیار مفید و سودمند باشد!

با مشاور ژنتیک سرطان خود صحبت کنید

برخی از مردان احتمال بیشتری برای بروز سرطان پروستات در خود دارند.برای آن دسته از مردانی که به خاطر مسائل ژنتیکی و ارثی ریسک بیشتری برای ابتلا به این نوع سرطان دارند ، توصیه می کنیم که با یک مشاور ژنتیک سرطان صحبت کنند.

همین امروز با پزشکان ما در مرکز زینوما تماس گرفته و قرار ملاقاتی ترتیب دهید!

مترجم و محقق : ندا ناصری

منبع علمی مقاله

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا