انجام آزمایش ژنتیک برای تشخیص ارثی بودن سرطان ریه| بهترین متخصص ژنتیک در تهران

آیا با موضوع ارثی بودن سرطان ریه آشنایی دارید؟

سرطان ریه اختلالی است که سلول‌ های این اندام شروع به تکثیر می نمایند و به سرعت یک یا چند توده سرطانی را به وجود می ‌آورند. ریه ‌ها دو عضو اسفنج مانند در قفسه سینه هستند که در هنگام نفس کشیدن اکسیژن وارد آن ها می شود و با هر بازدم دی ‌اکسید کربن از آنها خارج می گردد. سرطان ریه یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در میان زنان و مردان جوامع مختلف محسوب می ‌شود. موضوع ارثی بودن سرطان ریه نیز به ترس افراد دامن زده است.

افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری دچار سرطان ریه می شوند. در این مقاله قصد داریم و اطلاعات جامعی را درباره ارثی بودن سرطان ریه در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

مهمترین علامت های سرطان ریه چیست؟

علائم سرطان ریه
علائم سرطان ریه

معمولا سرطان ریه در مراحل اولیه باعث بروز علائم و نشانه های خاصی نمی ‌شود و علایم این بیماری فقط زمانی خود را نشان می دهد که سرطان وارد مرحله پیشرفته شده باشد. به طور کلی علائم و نشانه های سرطان ریه به شرح زیر می باشند:

  • خون بالا آوردن در هنگام سرفه کردن
  • ناتوانی در سرفه کردن
  • کوتاه بودن تنفس
  • درد قفسه سینه
  • گرفتگی صدا
  • از دست دادن بی دلیل وزن بدن
  • درد استخوان
  • سردرد

اگر شما هر یک از این علایم را دارید که باعث نگرانی تان شده است می توانید به پزشک مراجعه کنید تا شما را به طور کامل و جامع ارزیابی کند و علت بروز مشکلات شما را توضیح دهد.

علل بروز سرطان ریه چیست؟

سیگار کشیدن شایع ترین علت ابتلا به سرطان ریه است. البته افرادی که در معرض دود سیگار قرار می ‌گیرند نیز خطر ابتلا به سرطان ریه در آنها وجود دارد. اما گاهی اوقات برخی از افراد غیر سیگاری که هرگز در معرض دود سیگار نبوده ‌اند نیز دچار سرطان می شوند.

علل ابتلا به سرطان ریه
علل ابتلا به سرطان ریه

این افراد در اکثر موارد سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان ریه را دارند و حداقل یک یا دو مورد در میان اعضای درجه یک و درجه دو خانواده آنها به این بیماری مبتلا شده است یا به علت سرطان ریه فوت کرده است. در این مورد نباید از اهمیت و ارزش آزمایش ژنتیک برای تشخیص سرطان غافل شد.

عوارض ابتلا به سرطان ریه چیست؟

افرادی که دچار سرطان ریه می ‌شوند اغلب برای نفس کشیدن به مشکل بر می ‌خورند زیرا رشد تومور باعث مسدود شدن کیسه های هوایی آنها می شود. سرطان ریه می تواند باعث تجمع مایع در اطراف ریه شود و تنفس کامل را برای این افراد مختل نماید.

معمولا افراد مبتلا به سرطان ریه به ویژه در مواردی که سرطان پیشرفت کرده است و به سایر نقاط بدن از قبیل استخوان متاستاز داده از درد زیادی را تحمل می کنند. این افراد در هنگام سرفه کردن خون بالا می آورند زیرا سرطان باعث خونریزی از کیسه های هوایی می شود.

عوارض سرطان ریه
عوارض سرطان ریه

در مواردی که سرطان ریه متاستاز می دهد باعث ایجاد درد، تهوع، استفراغ و سایر علائم و نشانه ها در اندام های درگیر شده خواهد شد. در این موارد که سرطان بسیار پیشرفت کرده است امکان درمان آن وجود ندارد اما می ‌توان به کمک روش های مختلف به کنترل علائم و نشانه های بیماری پرداخت.

 

سرطان ریه چگونه تشخیص داده می شود؟

در مواردی که پزشک به وجود سرطان ریه مشکوک شده باشد از روش ها و آزمایشات مختلفی برای تایید یا رد کردن شک خود استفاده خواهد کرد. برخی از این روش ها به شرح زیر می باشند:

  • عکس برداری توسط اشعه ایکس از ریه ها می تواند وجود هرگونه ناهنجاری در را نشان دهد.
تشخیص سرطان ریه ارثی
تشخیص سرطان ریه ارثی

 

  • سی تی اسکن نیز ضایعات ریزی که در ریه به وجود آمده است را نشان خواهد داد.
  • انجام آزمایش خلط یکی دیگر از روش های تشخیص سرطان ریه است و پزشک با تهیه نمونه خلط به بررسی آزمایشات لازم خواهد پرداخت.
  • نمونه برداری از بافت ریه بیوپسی ریه نام دارد. در این روش نیز قسمتی از بافت ریه برداشته می شود و به طور کامل آنالیز می شود تا سرطانی بودن سلول ها و مرحله پیشرفت بیماری مشخص گردد.

سرطان ریه چگونه درمان می شود؟

پس از آن که سرطان ریه به صورت قطعی تشخیص داده شد پزشک بر اساس میزان پیشرفت بیماری برنامه درمان را برای بیمار توضیح خواهد داد. در برخی موارد پزشک انجام عمل جراحی را برای خارج کردن تومور پیشنهاد خواهد داد.

پس از انجام عمل جراحی نیز پرتو درمانی یا شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های ریزی که درون بدن باقی مانده است تجویز می شود. به این ترتیب سلول های سرطانی از بین خواهد رفت.

رادیوسرجری یک روش پرتو درمانی شدید است که تعداد زیادی از پرتوها از زوایای مختلف به سمت تومور ارسال می شوند. این روش در افرادی انجام می شود که نمی توانند تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

انجام آزمایش ژنتیک در سرطان ریه

تست ژنتیک سرطان ریه ارثی
تست ژنتیک سرطان ریه ارثی

ارثی بودن سرطان ریه و مشکلات مرتبط با آن باعث شده افراد زیادی به فکر انجام آزمایش ژنتیک باشند. یکی از جالب ‌ترین پیشرفت‌ هایی که در عرصه درمان سرطان ریه به دست آمده شناسایی تغییرات ژنتیکی در سلول های سرطانی ریه است.

در صورتی که شما یا یکی از اعضای خانواده تان به تازگی دچار سرطان ریه شده اید ممکن است متخصص آنکولوژی با شما در خصوص انجام تست ژنتیک سرطان ریه صحبت کند تا وجود جهش ژنتیکی در شما مشخص گردد.

در صورتی که ارثی بودن سرطان ریه در شما تایید شد شما یک گام مهم در زمینه کمک به سایر اعضای خانواده خود برداشته اید. آنها نیز می توانند آزمایش ژنتیک بدهند و ریسک ابتلا به سرطان ریه را در خود ارزیابی نمایند.

 

آزمایش ژنتیک چگونه انجام می شود؟

آزمایش ژنتیک شامل آزمایشاتی است که متخصص آزمایشگاه در لابراتوار و با استفاده از نمونه بافت سرطانی شما انجام می دهد. در این آزمایشات سلول‌ های سرطانی در سطح مولکولی بررسی می شوند. نمونه بافت مورد نظر ممکن است به کمک آن نمونه برداری از تومور یا نمونه بافت خارج شده در هنگام جراحی سرطان ریه تهیه شود.

علت انجام تست ژنتیک این است که معمولاً در سرطان ‌ها، جهش ژنتیکی و سایر تغییراتی که در رشد سلول ها تاثیر می گذارند دخیل هستند. در صورتی که پزشک این جهش ‌ها را شناسایی کند می تواند از روش های درمانی برای هدف قرار دادن این جهش ها و جلوگیری از پیشرفت سرطان بهره بگیرد زیرا جهش ژنتیکی باعث پیشرفت سرطان می شود.

 

ارثی بودن سرطان ریه و ارتباط آن با جهش ژنتیکی

تست ژنتیک سرطان ریه ارثی
تست ژنتیک سرطان ریه ارثی

جهش ژنتیکی به تغییراتی می شود که برای یک ژن در یک کروموزوم به وجود می آید. همه ژن ها از توالی متغیر ۴ آمینو اسید که آدنین، تیروزین، سیتوسین و گوانین نام دارند به وجود آمده اند. در صورتی که یک ژن در معرض مواد سمی موجود در محیط قرار بگیرد یا هر نوع تغییری در رشد و تکثیر آن به وجود بیاید به این وضعیت اصطلاحاً جهش ژنتیکی گفته می شود.

در جهش ژنتیکی روند رشد و تکثیر سلول ها مختل می شود و ریسک ابتلا به سرطان افزایش پیدا می کند. انجام آزمایش ژنتیک به شناسایی جهش های ژن کمک می کند.

مترجم: لیلا عبدالملکی

لینک منبع اول

لینک منبع دوم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا