قیمت آزمایش سرطان چقدر است؟ کمرشکن یا مناسب؟!

قیمت آزمایش سرطان

قیمت آزمایش سرطان

سرطان بیماری پیچیده ای است که تشخیص و شناسایی آن سریع و راحت نخواهد بود. دلیل این امر آن است که بسیاری از علائم و نشانه های انواع سرطان ها با بیماری های جدی و غیر جدی دیگر تشابه دارد. به همین خاطر پزشک ترجیح می دهد پیش از آنکه خبر سرطان داشتن را به یک بیمار بدهد و بی جهت او را نگران کند، ابتدا آزمایش ها و تست های مورد نیاز را به دقت و به اندازه ی کافی انجام دهد تا از تصمیم و تشخیصی که داده است مطمئن شود. چون سرطان بیماری بسیار جدی ای است و هرگونه سوء تشخیص می تواند بیمار را در مسیری بیاندازد که به جای بهبود حالش، او را بدتر کند.

سرطان های مختلف علائم مختص به خود را دارند. خیلی از سرطان ها هستند که علائمشان در مراحل اولیه ی بیماری نهان و نامشخص است و همین باعث می شود که بیمار معمولا دیر به پزشک مراجعه کند. یادتان باشد که هرچه سریع تر و مراحل ابتدایی تر اقدام به درمان سرطان کنید، احتمال بهبود تان بیشتر خواهد بود.

قیمت آزمایش سرطان
قیمت آزمایش سرطان

علت های بروز سرطان

سرطان می تواند علل متعددی داشته باشد. اما یکی از رایج ترین و شایع ترین علت ها که تقریبا در همه ی انواع سرطان هم مشترک است، وجود ژن های جهش یافته یا به عبارت بهتر مستعد سرطان است. تقریبا تمام ژن های جهش یافته موروثی هستند و از خانواده  به فرد به ارث می رسند.

از این رو اگر سابقه ی خانوادگی یا فامیلی ابتلا به هر نوع سرطانی دارید، بهتر است حتما هرچه زودتر( به خصوص در دوران بلوغ) به پزشک یا مشاور ژنتیک سرطان مراجعه کنید تا برای تشخیص و پیشگیری از بروز سرطان اقدامات لازم انجام شود.

نکته : دوران رشد و بلوغ، یعنی سنین پایین و سنین نوجوانی رایج ترین دوره برای بروز سرطان هستند. چون ژن ها پایگاه های اطلاعاتی هستند که داده ها و دستور العمل های مربوط به رشد را به سلول می دهند. پس در دوران بلوغ بیشترین فعالیت را دارند که باعث می شود ژن های جهش یافته شانس بیشتری برای سوء کارکرد و ساختن تومور سرطانی پیدا کنند.

مرکز فوق تخصصی مشاوره ژنتیک سرطان زینوما با کادری مجرب از پزشکان متخصص و ماهر، یکی ازبهترین مراکز برای پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان در تهران به حساب می آید. برای آشنایی بیشتر با این مرکز با کیفیت و هم چنین گرفتن نوبت مشاوره به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.
علت های بروز سرطان
علت های بروز سرطان

اما به مبحث اصلی خود برگردیم:

هزینه آزمایش سرطان

همان طور که اشاره کردیم برای تشخیص دقیق و قابل استناد سرطان ، پزشک موظف است آزمایشات و تست های متعددی را برای بیمار انجام دهد. این آزمایشات شامل تصویر برداری های متنوع از جمله : سی تی اسکن، تصویر برداری رادیویی( ام آر آی)، و PET خواهند بود.البته آزمایش خون و نمونه برداری نیز ممکن است لازم شود . هرچند انجام همه ی آن ها برای تشخیص قطعی سرطان لازم نیست، اما پزشک ممکن است ازیک تا چند تای آن ها را مورد استفاده قرار دهد.

قیمت آزمایش سرطان اما به موارد گوناگونی وابسته است. عواملی مانند این که احتمال وجود چه نوع سرطانی مطرح است، چه نوع آزمایش هایی باید انجام شود، چه تعداد آزمایش مورد نیاز است، چه قدر باید یک آزمایش را در طول زمان تکرار کرد و غیره بر تعیین قیمت آزمایش سرطان موثر هستند.

به عنوان مثال، گاهی اوقات با چند تصویر برداری ساده یا آزمایش خون و ادرار می توان تشخیص اولیه ی مناسبی از سرطان داد، که این یعنی آزمایشات هزینه ی زیادی برای بیمار نخواهند داشت. اما گاهی اوقات سرطان پیچیده است و برای تشخیص به آزمایشات دقیق تری احتیاج است. مثلا چنان چه احتمال سرطان لوز المعده وجود داشته باشد، پزشک بعد از آزمایشات عمومی اقدام به نمونه برداری یا تصویر برداری با آندوسکوپی می کند.
روش هایی که به دلیل سختی و دقت انجام چندان هم ارزان تمام نمی شوند.
از طرف دیگر خود مشاوره ی ژنتیک نیز محاسبات هزینه ای متفاوتی دارد. تعداد جلسات مشاوره در کنار تعرفه های مرکزی که به آن مراجعه می کنید در تعیین این قیمت تاثیر گذارند.

در ادامه بیشتر در مورد آزمایش های رایج برای تشخیص سرطان با شما صحبت خواهیم کرد.

تصویر برداری

همان طور که اشاره کردیم سه روش سی تی اسکن، ام آر آی و PET رایج ترین تست های تصویر برداری از بافت ها و اندام های داخلی بدن هستند. با عکس های حاصل از این آزمایشات پزشک می تواند اطلاعات مفیدی از وضعیت بیمار و سرطان داشته باشد.

تصویر برداری
تصویر برداری

آندوسکوپی

آندوسکپی روشی است که در آن پزشک از طرق لوله ی انعطاف پذیری که از مری می گذرد و وارد بطن می شود، دوربین کوچکی را داخل بدن می فرستد تا بتواند تصویر زنده ی داخل اندام را به خوبی ببیند. البته تشخیص همه ی سرطان ها به آندوسکوپی نیاز ندارد.

آزمایش خون

در این تست بخشی از خون شما را به عنوان نمونه گرفته می شود و با بررسی آن زیر میکروسکوپ متخصص مربوطه دنبال وجود علائمی از وجود سلول های سرطانی می گردد. این آزمایش یکی از ابتدایی ترین آزمایش هاییست که تقریبا مقدمه ای برای شروع آزمایشات بعدی محسوب می شود.
چنانچه پزشک از نتیجه ی ازمایش خون شک کند که احتمال وجود سرطان در فرد هست، دستور انجام آزمایشات دقیق تر بعدی را هم می دهد.

نمونه برداری

نمونه برداری یا بافت برداری مثل آزمایش خون است. در این تست پزشک با ابزار مخصوصی بخشی از بافت داخل اندام مشکوک به سرطان را بر می دارد و با بررسی آن در آزمایشگاه به دنبال وجود علائم سرطان می گردد. نمونه برداری شاید کم استفاده ترین آزمایش برای تشخیص سرطان باشد چون هم بسیار دشوار است ، و هم بسیار هزینه بر.
علاوه بر آن بیشتر سرطان ها آنقدری نهان نیستند که برای تشخیصشان به نمونه برداری احتیاج باشد.

گردآورنده و محقق : ندا ناصری

 

1 دیدگاه دربارهٔ «قیمت آزمایش سرطان چقدر است؟ کمرشکن یا مناسب؟!»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا