مشاوره ژنتیک سرطان | هزینه آزمایش ژنتیک سرطان

مشاوره ژنتیک سرطان

مشاوره ژنتیک سرطان

سرطان می تواند نقطه ی عطف بزرگی در زندگی انسان و اطرافیانش باشد! در دنیای کنونی ما ، این تصور غلط جا افتاده که سرطان می تواند مرحله ی آخر زندگی هر فردی باشد. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که شاید این گونه هم نباشد ؟! همه تصور می کنند که تنها راه مبارزه با سرطان ، داشتن امید و روحیه ی خوب است.گرچه هیچ کس منکر اثرات امیدواری نیست اما افراد به درمان های علمی تری هم نیاز دارند.

در این مطلب تصمیم داریم به نقش و اهمیت مشاوره ژنتیک سرطان در پیشگیری از این بیماری اشاره کنیم و بگوییم یک مشاور که در زمینه ی تخصصی ژنتیک سرطان فعالیت می کند ، چه کاری می تواند برای شما انجام داده و اصولاً چه انتظاری باید از این جلسات داشت؟

مشاوره ژنتیک سرطان
مشاوره ژنتیک سرطان

مشاوره ژنتیک سرطان، شامل داشتن یک مشاور متخصص ژنتیک است که می تواند به شما و خانواده تان در درک ریسک سرطان ارثی کمک کند.

خطر سرطان ارثی ممکن است از والدین به فرزند نیز منتقل شود. یک مشاور ژنتیک سرطان برای شما توضیح خواهد داد که چه نوع آزمایشی باید انجام دهید و معنای آن ها چیست!

علاوه بر این مشاور ژنتیک می تواند اطلاعاتی راجع به معاینه ی سرطان، پیشگیری از آن و گزینه های درمانی به شما ارائه کند و به این ترتیب به شکل تمام قدّ از شما حمایت نماید!

مشاور ژنتیک سرطان :آموزش ها و مهارت ها

یک مشاور ژنتیک نوعی پزشک است که در زمینه ی ژنتیک پزشکی آموزش دیده است.بیشتر آن ها مدرک استادی در مشاوره ژنتیک هم دارند.برخی دیگر هم در فیلدهای مرتبطی مثل پرستاری و مددکاری اجتماعی آموزش دیده اند.تمام این مهارت ها باعث می شود که به خوبی شرایط خاص و ویژه ی افراد را متوجه باشند و تلاش کنند که به بهترین نحو آن ها را یاری کنند.

به خاطر داشته باشید که مشاوره ژنتیک سرطان علاوه بر منافع درمانی ، می تواند در تقویت روحیه و آگاهی شما از خطرات احتمالی نیز مفید و موثر باشد.

مشاور ژنتیک سرطان
مشاور ژنتیک سرطان

نقش مشاور ژنتیک چیست؟

مشاور ژنتیک سرطان می تواند درباره ی مسائل زیر شما را راهنمایی کند:

  • ریسک بروز نوع خاصی از سرطان بر اساس سابقه ی خانوادگی تان
  • آزمایشات ژنتیکی که می تواند اطلاعات بیشتری درباره ی خطرات نوع خاصی از سرطان به شما بدهد.
  • روند آزمایش و محدودیت هایی که به هنگام انجام این آزمایش ها وجود دارد
  • پیامدهای احساسی ،روانی و اجتماعی دانستن جواب آزمایشات
  • معاینه و ارزیابی سرطان و گزینه های احتمالی پیرامون این مسئله
  • پیشگیری از سرطان
  • آپشن های تشخیصی و درمانی
  • خصوصی بودن اطلاعات ژنتیکی شما
  • صحبت کردن با دیگر اعضای خانواد تان راجع به ریسک سرطان

آماده شدن برای ملاقات با یک مشاور ژنتیک

هر چقدر که اطلاعات بیشتری راجع به سابقه ی سرطان خانواده تان داشته باشید ، احتمالا جلسه ی مشاوره ژنتیک برایتان سودمند تر خواهد بود. اطلاعات مفیدی که ممکن است توسط مشاور از شما درخواست شود ، شامل موارد زیر است :

  • مدارک پزشکیتان ! این مدرک شامل یادداشت پزشک و گزارشات آزمایشگاه است.این گزارشات می تواند شامل نتیجه ی آزمایش بیوپسی، جراحی ها، و معاینات مختلف مانند کولونوسکوپی هم باشد.
  • فهرستی از تمام اعضای خانواده که شامل سن کنونی آن ها یا سن آن ها در زمان مرگ و علت مرگ باشد!این فهرست باید شامل والدین ، خواهر و برداران ،فرزندان، عمه ها و خاله ها، دایی ها و عموما، خواهرزاده ها و بردارزاده ها ، مادربزرگ و پدربزرگ ها، و عموزاده، دایی زاده ، عمه زاده و خاله زاده های هر دو طرف باشد.
  • اطلاعاتی راجع به نوع خاصی از سرطان که در گذشته میان خانواده تان بوده است.این مسئله شامل سن فرد مبتلا به سرطان و سنی که این بیماری در وی تشخیص داده شده است ، می گردد.هم چنین باید اطلاعاتی راجع به مکان شروع سرطان در بدن نیز داشته باشید. در این گونه مواقع جواب آزمایشات پزشکی می تواند مفید و موثر باشد.
نکته ی خیلی مهم : گرچه داشتن تمام این اطلاعات می تواند خیلی مفید باشد اما لازم و ضروری نیست.نباید به خاطر این که چیز زیادی راجع به سابقه ی خانوادگی تان نمی دانید ، از رفتن به جلسات مشاوره ژنتیک سرطان اجتناب کنید

وقتی که به جلسه ی مشاوره می روید ، یک نفر را با خود ببرید.بر اساس اولویت شما، این شخص می تواند یکی از اعضای خانواده یا دوستتان باشد.مشاور ژنتیک راجع به اطلاعات زیادی با شما گفتگو خواهد کرد.حضور یک شخص دیگر می تواند به شما کمک کند که بهتر گوش داده و به پاسخ سوالات پزشک فکر کنید.

اگر یکی از اعضای خانواده تان را ببرید ، ممکن است آن شخص هم بتواند اطلاعات بیشتری راجع به سابقه ی خانواده به مشاورتان بدهد!

آماده شدن برای ملاقات با یک مشاور ژنتیک
آماده شدن برای ملاقات با یک مشاور ژنتیک

در طول جلسات چه انتظاری باید داشته باشیم ؟

موضوعات زیر در طول جلسه ی مشاوره تان مطرح خواهد شد :

  • سابقه شخصی پزشکی تان و سابقه ی معاینه ی سرطان شما
  • مشاور شما در ابتدا سابقه ی خانوادگی سرطان شما را مستند خواهد کرد و سپس شجره نامه ی خانوادگی تان را (حداقل تا سه نسل) می نویسد.شجره نامه ی خانوادگی شامل اطلاعاتی راجع به این خواهد بود که مثلا کدام عضو خانواده سرطان داشته ، نوع سرطانش چه بوده و در چه سنی این بیماری تشخیص داده شده است.
  • احتمال بروز سرطان ارثی : بسته به سابقه ی خانوادگی تان ، مشاور ممکن است قادر باشد با استفاده از سیستم های هوشمند ریسک ابتلای شما به سرطان را تخمین بزند
  • منافع و محدودیت های آزمایش ژنتیک سرطان برای شما و خانواده تان
  • انتخاب بهترین استراتژی ممکن برای آزمایش ژنتیک که برای شما هم مناسب تر است

چه انتظاری باید بعد از جلسات مشاوره داشته باشیم؟

مشاور ژنتیک شما معمولا اطلاعات مکتوبی راجع به سابقه ی خانواده و آزمایش های ژنتیک در دسترس به شما خواهد داد.در برخی شرایط؛ ممکن است شما یا یکی دیگر از اعضای خانواده برای تحقیقات بیشتر و معاینات مناسب باشد.

اگر انجام آزمایشات ژنتیک را انتخاب کردید ، مشاور شما کمک می کند تا جزئیات این آزمایش، از جمله یافتن بیمه ی هایی که این نوع آزمایشات را پوشش می دهند را هندل کنید.

هزینه آزمایش ژنتیک سرطان

خیلی از افراد تصور می کنند که انجام چنین آزمایشاتی خیلی هزینه بر خواهد بود.اما همه چیز بستگی به نیازهای شمادارد . ممکن است اصولاً نیازی به معاینات و ارزیابی های بیشتر نداشته باشید و به این ترتیب از هزینه های شما کم شود.

هزینه آزمایش ژنتیک سرطان
هزینه آزمایش ژنتیک سرطان

علاوه بر این بیمه هایی مثل بیمه تامین اجتماعی نیز می تواند درصد زیادی از هزینه های این گونه آزمایشات را متقبل شود.

در آخر باید بگوییم که اطمینان حاصل کردن از نتیجه ای که ممکن است شما یا خانواده تان از این آزمایشات بگیرید، به هیچ وجه قابل مقایسه با هزینه ی ناچیز آن نخواهد بود. پس اگر تصور می کنید که ریسک بروز سرطان در خانواده شما زیاد است ، توصیه می کنیم که همین امروز به دنبال یافتن یک مشاور ژنتیک سرطان باشید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

منبع علمی مقاله

تماس با ما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا