علت سرطان استخوان چیست ؟ آیا سرطان استخوان ارثی است ؟

آیا سرطان استخوان ارثی است

آیا سرطان استخوان ارثی است

علت های اصلی ابتلا به سرطان استخوان در حقیقت شناخته شده نیستند. برای بییشتر افرادی که به این سرطان دچارند مشخص نیست که چرا به آن مبتلا شده اند!

تحقیقات پزشکی برای بررسی علت احتمالی بروز سرطان استخوان هنوز در جریانند، چراکه اکثر موارد سرطان استخوان برای نوجوانان و افراد جوان اتفاق می افتنند. به همین علت هم پزشکان احتمال می دهند علت اصلی آن ممکن است به برخی از تغییراتی وابسته باشد که در هنگام رشد استخوان ها در سنین رشد ایجاد می شوند.

آیا سرطان استخوان ارثی است
آیا سرطان استخوان ارثی است

هرچند علت اصلی سرطان استخوان هنوز مشخص نیست، اما عوامل شناخته شده ای وجود دارند که خطر ابتلا به این سرطان را در فرد بالا می برند. در ادامه به این عوامل خطرزا اشاره می کنیم و اندکی در مورد درمان سرطان استخوان سخن می گوییم. با ما همراه باشید.

سابقه ی پرتو درمانی یا شیمی درمانی

اگر کسی قبلا سابقه ی پرتو درمانی های شدید و متعدد، به خصوص در نواحی که استخوان دارند داشته باشد، شانسش برای ابتلا به سرطان استخوان در یکی از استخوان های این ناحیه کمی بالا رفته است. هرچند این خطر و احتمال بسیار کم و کوچک است و خیلی از کسانی که پرتو درمانی کرده اند هرگز به سرطان استخوان دچار نشده اند. اگر هم سرطان استخوان بخواهد در اثر پرتو درمانی اتفاق بیفتد، حداقل 10 تا 20 سال بعد از درمان به وقوع می پیوندد.

افرادی هم که قبلا با برخی از داروهای خاص شیمی درمانی درمان شده باشند به میزان کمی شانسشان برای ابتلا به این سرطان بالاتر می رود.

عارضه های استخوانی غیر سرطانی( خوش خیم)

دچار بودن به برخی از عارضه های خوش خیم استخوانی می توانند خطر ابتلا به نوعی خاص از سرطان استخوان را بالاتر ببرد.

آیا سرطان استخوان ارثی است
آیا سرطان استخوان ارثی است

بیماری پگت(Paget’s disease) در استخوان یک عارضه ی خوش خیم است که موجب بروز درد و از فرم افتادن استخوان ها می شود. این بیماری می تواند خطر ابتلا به سرطان استخوان را زیاد کند. بیماری پگت عموما افرادبالای 60 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین یک عارضه ی دیگر تومور استخوانی به نام پوکی استخوان گاهی اوقات می تواند منجر به سرطان استخوان شود.

کسانی که در خانواده شان سابقه ی ناهنجاری استخوانی ارثی دارند در خطر بیشتری از ابتلا به سرطان استخوان هستند. ناهنجاری استخوان عارضه ای است که موجب به وجود آمدن برجستگی هایی روی استخوانِ معمولا دست و پا می شود. این عارضه اغلب در دوران کودکی شروع می شود و معمولا( نه همیشه) ارثی است.

به ارث بردن ژن سرطانی

بیشتر سرطان های استخوان به علت های ژنتیکی و موروثی به وجود نمی آیند، اما افرادی که به برخی از عارضه های خاص ژنتیکی دچار هستند شانسشان برای ابتلا به سرطان استخوان زیادتر است.

افرادی که سندروم ژنتیکی و موروثی Li-Fraumeni (یک بیماری مستعد سرطان) را دارند احتمال ابتلایشان به سرطان استخوان زیاد است.

آیا سرطان استخوان ارثی است
آیا سرطان استخوان ارثی است

کودکانی که به بیماری رتینوبلاستوما دچار هستند ( یک نوع خاص از سرطان چشم که ناشی از عوامل ژنتیکی و موروثی است) شانسشان برای ابتلا به سرطان استخوان هم زیاد است.

بنابراین ژنتیک و ارثی بودن هم می تواند عامل اصلی یا حداقل عامل تشدید کننده ی ابتلا به سرطان استخوان باشد، هرچند نمی توان گفت که سرطان استخوان قطعا می تواند ارثی باشد.

مرکز فوق تخصصی مشاوره ژنتیک سرطان زینوما، با کادری مجرب از پزشکان متخصص و حرفه ای، آماده ی ارائه ی خدمات پیشگیری، تشخیص و درمان انواع سرطان، به خصوص سرطان استخوان است. برای آشنایی بیشتر با مقوله ی مشاوره ژنتیک سرطان و مرکز مشاوره زینوما، به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

آسیب و جراحت

گاهی اوقات بعد از وارد شدن ضربه به استخوان، فرد متوجه می شود که سرطان استخوان دارد.ممکن است این افراد فکر کنند که آن آسیب باعث بروز سرطان استخوان شده، در حالی که هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که بتواند بگوید آسیب یا جراحت عامل اصلی بروز سرطان استخوان است. گرچه وارد شدن آسیب به استخوان می تواند باعث برون ریزی و تشدید سرطان استخوانی شود که از قبل در بدن وجود داشته.

درمان سرطان استخوان

گزینه ها برای درمان سرطان استخوان به نوع سرطانی که فرد به آن دچار است، سطح یا درجه ی سرطان و شرایط عمومی سلامت فرد بستگی دارد. سرطان های استخوان مختلف واکنش های متفاوتی نسبت به درمان های مختلف دارند و پزشک می تواند در این باره کمک بسیار زیادی به شما بکند تا بهترین روش درمانی را در پیش بگیرید. برای مثال برخی از سرطان های استخوان هستند که تنها با جراحی خوب می شوند، و برخی دیگر که با ترکیب جراحی و شیمی درمانی. برخی دیگر هم هستند که با ترکیب جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی درمان می شوند.

آیا سرطان استخوان ارثی است
آیا سرطان استخوان ارثی است

جراحی

هدف جراحی برداشتن کل تومور سرطانی است. در بیشتر موارد این کار به تکنیک های خاصی نیازدارد تا بتوان تومور را به صورت یکجا و کامل، با قسمت هایی از بافت های سالم اطراف آن بیرون کشید. پرشک جراح یا بخش از دست رفته ی استخوان را با استخوان ناحیه ی دیگری از بدنتان پر می کند، یا ممکن است فضای خالی ایجاد شده را با استفاده از مواد موجود در بانک استخوان یا مواد فلزی یا پلاستیک فشرده پر نماید.

ممکن است برای برداشتن همه یا بخشی از تومور سرطان های استخوانی که خیلی بزرگ هستند یا در نقطه ی پیچیده و حساسی از استخوان بروز پیدا کرده اند، به جراحی نیاز باشد.از آنجاییکه امروزه روش های درمانی جدیدی در حال ظهور هستند، جراحی استخوان رفته رفته دیگر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که به جراحی استخوان نیاز باشد، بیمار احتمالا باید اندام از دست رفته را با اندام مصنوعی جایگزین کند و با تمرین ( فیزیوتراپی) کم کم یاد بگیرد که چطور از اندام جدیدش در زندگی عادی استفاده نماید.

شیمی درمانی

شیمی درمانی از دارو های قوی ضد سرطان استفاده می کند که معمولا از طریق رگ وارد بدن می شوند تا سلول های سرطانی را نابود نمایند. هرچند این نوع درمان برای برخی از انواع سرطان استخوان بهتر است، اما برای برخی دیگر جواب نمی دهد. برای مثال شیمی درمانی اغلب روی نوع کندروسارکوم از سرطان های استخوان جواب نمی دهد، اما برای درمان نوع استئوسارکوم و سارکوم یوئینگ(osteosarcoma and Ewing sarcoma ) مناسب است.

آیا سرطان استخوان ارثی است
آیا سرطان استخوان ارثی است

پرتو درمانی

پرتو درمانی معمولا قبل از عمل جراحی و جهت آب کردن تومور مورد استفاده قرار می گیرد تا برداشتنش آسان تر شود. پرتو درمانی ممکن است به قدری موفق باشد که نیاز به جراحی را حذف کند.

مترجم و محقق : ندا ناصری

منبع مقاله

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا