سرطان لوزالمعده درمان قطعی دارد ؟راه تشخیص سرطان لوزالمعده چیست؟

سرطان لوزالمعده درمان قطعی دارد ؟

سرطان لوزالمعده درمان قطعی دارد

اگر به هرگونه سرطانی مبتلا شده اید ، اولین سوال این است که آیا این بیماری درمان قطعی دارد یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که متاسفانه سرطان پیچیده ای است که نمی توان به همین راحتی درمانی قطعی برای آن پیدا کرد.

در ادامه ی این مطلب تصمیم داریم به جنبه های مختلف سرطان پانکراس یا همان لوزالمعده بپردازیم و بگوییم که چگونه می توان از آن پیشگیری کرده و آن را درمان کرد.

سرطان لوزالمعده در بافت لوزالمعده شروع می شود_ اندامی که در شکم به صورت عمودی پشت قسمت انتهایی شکم قرار دارد. لوزالمعده اندامی است کارش ترشح آنزیم های هضم کننده و هورمون هایی است که به مدیریت قند خون کمک می کنند.

سرطان لوزالمعده معمولا به سرعت به اندام های اطراف خودش سرایت می کند و در مراحل اولیه ی شکل گیری اش به راحتی قابل تشخیص نیست. اما برای کسانی که دچار کیست لوزالمعده هستند یا سابقه ی فامیلی ابتلا به این سرطان را دارند، برخی گام های اولیه از جمله تصویر بردای ها مختلف می تواند به تشخیص این سرطان در مراحل اولیه ی به وجود آمدنش کمک کنند. یکی از علائم سرطان لوزالمعده دیابت است، به خصوص زمانی که با کاهش وزن، زردی و درد در قسمت بالایی شکم که به پشت هم سرایت می کند همراه باشد.

سرطان لوزالمعده درمان قطعی دارد
سرطان لوزالمعده درمان قطعی دارد

راه های درمانی سرطان لوزالمعده شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی یا ترکیبی از همه ی آنهاست. با ما در ادامه همراه باشید تا بیشتر با این سرطان آشنا شوید.

علائم سرطان لوزالمعده

علائم و نشانه های سرطان لوزالمعده معمولا تا وقتی که بیماری به مرحله ی پیشرفته نرسد خودشان را نشان نمی دهند. به همین خاطر باید عوامل خطرزا و تشدید کننده ی این سرطان را بشناسید تا بتوانید به موقع برای تشخیص و درمانش اقدام کنید. اما نشانه های وجود این سرطان که در مراحل پیشرفته خود را بروز می دهند عبارتند از :
• درد در ناحیه فوقانی شکم که به پشت هم سرایت می کند
• بی اشتهایی یا کاهش وزن ناخواسته
• افسردگی
• دیابت
• خون لختگی
• خستی
• زرد شدن پوست و بخش سفید چشم

چنانچه بی دلیل شروع به لاغر شدن کردید یا به شکل مداوم احساس خستگی، شکم درد، یا زردی پوست و چشم می کنید و علائم دیگری هم شما را آزار می دهند، وقت آن رسیده که هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از بیماری های دیگر هستند که ممکن است همین علائم را در بدن شما ایجاد کنند، به همین خاطر پزشک ممکن است در ابتدا احتمال وجود آنها را بررسی کند تا به مرحله ی تشخیص سرطان لوزالمعده برسد.

علائم سرطان لوزالمعده
علائم سرطان لوزالمعده

عوامل خطرزا برای سرطان لوزالمعده

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را تشدید کنند عبارتند از :
• التهاب شدید لوزالمعده
• دیابت
• سابقه ی فامیلی از وجود بیماری هایی که ریسک یا خطر ابتلا به سرطان را بالا می برند، از جمله جهش ژنتیکی BRCA2، سندروم لینچ ، خال گوشتی بدخیم و غیر عادی
• سابقه ی فامیلی از ابتلا به سرطان لوزالمعده
• چاقی
• سیگار کشیدن
• سن بالا، بیشتر افرادی که معمولا به این سرطان دچار می شوند بالای 65 سال سن دارند

سابقه ی فامیلی همیشه یکی از عوامل خطرزای مهم برای ابتلا به انواع سرطان هاست. اگر سابقه ی فامیلی از یک سرطان وجود داشته باشد، یعنی ژن جهش یافته و مستعد سرطان در خانواده وجود دارد. به همین خاطر چنانچه سابقه ی خانوادگی از هرگونه سرطان، و به خصوص سرطان لوزالمعده را دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت شما را بررسی کند.

مرکز فوق تخصصی مشاوره ژنتیک سرطان زینوما، با کادری مجرب از پزشکان متخصص، یکی از بهترین مراکز برای پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان است که می توانید به آن مراجعه کنید. شما هم اکنون می توانید برای آشنایی بیشتر با این مرکز و گرفتن نوبت مشاوره به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.
عوامل خطرزا برای سرطان لوزالمعده
عوامل خطرزا برای سرطان لوزالمعده

تشخیص سرطان لوزالمعده

چنانچه پزشک شک کند که سرطان لوزالمعده در بدن بیمار وجود دارد، ممکن است یک یا تعداد بیشتری از این آزمایش ها را هم انجام دهد تا از تشخیصش مطمئن شود. آزمایشاتی که عبارتند از :

• تصویر برداری برای دیدن اندام های داخلی

این آزمایش ها به پزشک کمک می کنند تا بتواند اندام های داخلی بدن از جمله لوزالمعده را ببیند. تکنیک و روش هایی که برای تصویر برداری جهت تشخیص سرطان لوزالمعده به کار می روند عبارتند از : اولتراسوند، سی تی اسکن، ام آر آی و گاهی اوقات هم اسکن های PET.

• استفاده از آندوسکوپی برای ایجاد تصاویر اولتراسوند از لوزالمعده

آندوسکپی روشی است که از دستگاه های اولتراسوند استفاده می کند تا تصاویری از لوزالمعده از داخل شکم ایجاد کند. این دستگاه از طریق یک لوله ی انعطاف پذیر از داخل مری عبور کرده و وارد شکم می شود تا عکس برداری را انجام دهد.

• نمونه برداری از بافت برای آزمایش

نمونه برداری روشی است که طی آن قسمت بسیار کوچکی از بافت اندام مورد نظر را به عنوان نمونه برمیدارند تا زیر میکروسکوپ بررسی کنند. به این منظور پزشک ممکن است نمونه ی کوچکی از بافت لوزالمعده را با سوزنی که از راه پوست وارد بدن می کند جدا نماید. سپس این نمونه را از طریق آندوسکپی و با استفاده از ابزار مخصوص بردارد.

نمونه برداری از بافت برای آزمایش
نمونه برداری از بافت برای آزمایش

• آزمایش خون

پزشک ممکن است بعضی از پروتئین های خون شما را که تحت تاثیر سلول های سرطانی لوزالمعده بوده اند را آزمایش کند. یکی از آزمایش هایی که برای شناسایی تومور در لوزالمعده انجام می شود آزمایش CA19-9 است. اما این آزمایش همیشه قابل اتکا نیست و مشخص نیست که چگونه می توان از نتایج آن برای تشخیص سرطان لوزالمعده استفاده کرد. بعضی از پزشکان هستند که نتایج آن را پیش از درمان، در هنگام آن و پس از آن بررسی می کنند تا از نتیجه ی درمان مطمئن تر شوند.

چنانچه پزشک تشیص خود را مبنی بر اینکه شما سرطان لوزالمعده دارید را تایید کند، سپس باید مرحله ای که سرطان در آن قرار دارد را نیز مشخص نماید. او اینکار را با استفاده از اطلاعاتی که از آزمایش هایش به دست آورده انجام می دهد. سپس مشخص می کند که سرطان شما در چه مرحله ای قرار دارد. این کار تعیین می کند که در این مرحله چه درمانی مناسب شما خواهد بود.

مراحل پیشرفت سرطان لوزالمعده توسط پزشکان بین مراحل صفر تا 4 دسته بندی می شوند. اگر سرطان در پایین ترین مرحله باشد یعنی هنوز در محدوده ی لوزالمعده باقی مانده است. مرحله ی پیشرفته ی 4 یعنی سرطان به دیگر بخش های بدن هم نفوذ کرده است.

مرحله بندی سرطان ها روندی است که هنوز هم ادامه دارد و روز به روز پیچیده تر می شود. چون پرشکان هر روز روش های نوینی برای تشخیص و درمان آن پیدا می کنند.

چنانچه به پزشک مراجعه کردید خجالت نکشید و از او در مورد سوابق، تخصص و تجارب پیشینش در تشخیص و درمان سرطان لوزالمعده سوال بپرسید. چنانچه در مورد پزشکتان شک داشتید، هیچ مسئله ای نیست، به کس دیگری که برایتان قابل اطمینان تر است مراجعه کنید.

• آزمایش خون
• آزمایش خون

مترجم و محقق : ندا ناصری
منبع مقاله

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا