آیا سرطان واکسن دارد ؟از تازه های درمان سرطان چه خبر؟!

آیا سرطان واکسن دارد ؟

آیا سرطان واکسن دارد

از دور و نزدیک همیشه خبرهایی راجع به درمان بیماری های صعب العلاج به گوش می رسد که امید را به دل افراد مبتلا به سرطان و خانواده هایشان برمی گرداند. شاید یکی از جدیدترین خبرهایی که در این زمینه وجود دارد ، کشف واکسن های مختلفی است که برای سرطان های گوناگون به کار می روند.

آیا سرطان واکسن دارد
آیا سرطان واکسن دارد

برعکس واکسن های سنتی و قدیمی مثل فلج اطفال، آبله یا سرخک که مستقیماً برای پیشگیری از این بیماری ها تزریق می شدند، واکسن سرطان مستقیماً به خود بیماری حمله نمی کند. با این حال، واکسن هایی وجود دارد که برای پیشگیری از خیلی سرطان ها و درمان سرطان های دیگر به کار می رود.

واکسن ، میزان خیلی کمی از سلول های ضعیف یا جهش یافته ی بیماری را به بدن معرفی می کند.گرچه این واکسن ها به اندازه ای نیستند که فرد را بیمار کنند اما به قدر کافی سلول هایی دارند که به بدن کمک کنند پادتن ساخته و با بیماری بجنگد.

بسته به نوع واکسن، شاید بدن بتواند تشخیص دهد که چگونه از یک بیماری خاص برای تمام عمر پیشگیری کند. یا این که شاید بیمار به یک تقویت کننده برای مبارزه مداوم با بیماری احتیاج داشته باشد

واکسن های سرطان در دو دسته بندی قرار دارند :

پیشگیری کننده : که ویروس هایی که ممکن است منجر به سرطان شوند را نابود می کند.تنها واکسنی که ثابت شده می تواند از سرطان پیشگیری کند شامل موارد زیر است :

  • واکسن انسانی پاپیلوماویروس (HPV) : سازمان غذا و داروی آمریکا چندین واکسن عفونت HPV را تایید کرده است که عفونت های HPV مسئول بروز تقریبا تمام سرطان های حلقوم و سرطان های مرتبط (مثل سرطان گلو، مقعد و …)است را هدف قرار می دهد
آیا سرطان واکسن دارد
آیا سرطان واکسن دارد

واکسن های درمانی : که برای این طراحی شده اند تا سیستم ایمنی بدن را برای حمله به سلول های سرطانی تحریک کند.واکسن های درمانی در حال حاضر برای موارد زیر کاربرد دارند :

  • Sipuleucel-T : این نوع واکسن برای درمان سرطان پروستات پیشرفته استفاده می شود.برای هر بیماری ، دوز مشخصی به کار می رود و برای این که از سیستم ایمنی بدن خود بیمار برای حمله به سلول های سرطانی پروستات استفاده می شود.
  • این درمان عموما 6 هفته زمان می برد و هر دو هفته یک بار 3 تزریق انجام می شود
  • واکسن Bacillus Calmette–Guérin (BCG) : این واکسن در اصل برای مرض سل تولید شده اما برای درمان سرطان مثانه نیز کاربرد دارد. BCG نوعی باکتری زنده است که از طریق سوند به مثانه تزریق می شود. این باکتری ها ، سلول های ایمنی را جذب کرده و سپس به سلول های سرطانی حمله می کند.

تحقیقات اخیر نشان داده که نوعی واکسن سرطان جدید مستقیماً به تومورهای سرطانی تزریق می شود و سیستم ایمنی را هدف قرار داده تا از طریق خود بدن با سلول های سرطانی بجنگد.

تحقیقات نشان داده که برخی درمان های تجربی ناگهان خود تومورها را به نوعی واکسن سرطان تبدیل کرده و سیستم ایمنی یاد می گیرد که چگونه قبل از این که بخشی از بدن را نابود کنند ، سلول های سرطانی را تشخیص دهد.

آیا سرطان واکسن دارد
آیا سرطان واکسن دارد

واکسن  ضد سرطان دانشگاه استنفورد

به تازگی نتایج خیره کننده آزمایشاتی که در دانشگاه استنفورد برای یافتن واکسن ضدسرطان به دست آمده ، امیدواری های زیادی را پدید آورده است.

دراین آزمایش که بر روی گروه کوچکی از موش ها انجام شد ، در ابتدا پزشکان سلول های سرطانی را به موش ها تزریق کردند و به این ترتیب موجب ایجاد تومورهای شدند.

بعد از ان حدود 20 مولکول خاص و پادتن هایی را روی موش ها آزمایش کردند تا ببینند کدام یک از آن ها سلول های ایمنی بدن را در برابر تومور های سرطانی فعال می کند.در نهایت به ترکیبی فوق العاده و قوی دست پیدا کردند که حاوی «CpG»، یک قطعه از DNA  و یک آنتی‌بادی علیه پروتئین سلول ایمنی موسوم به “OX40” است

قیمت واکسن سرطان

متاسفانه به علت جدید بودن این نوع واکسن ها، قیمت خیلی بالایی دارند که ممکن است هرکسی از عهده ی هزینه های ان برنیاید.

البته امیدها بر این است که به مرور زمان و با پیشرفت هایی که در این زمینه حاصل می شود، بتوان قیمت واکسن های سرطان را تا حد معقولی پایین آورد.متاسفانه در حال حاضر در کشور ما ،نمی توان از این واکسن ها استفاده کرد.

اما به جای آن می توان راه های دیگری را به عنوان درمان های سرطانی در پیش گرفت که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

آیا سرطان درمان دارد ؟

سرطان می تواند برای خیلی از افراد مهم ترین مرحله ی زندگی باشد اما به راستی که این بیماری ، پایان کار نیست!

متاسفانه خیلی از افراد زمانی به فکر می افتند که دیگر دیر شده است و نمی توان کار چندان زیادی برای درمان این بیماری انجام داد.

مثل هر بیماری دیگری ،تشخیص به موقع می تواند درصد بهبود را تا حد زیادی بالا ببرد.

آیا سرطان درمان دارد ؟
آیا سرطان درمان دارد ؟

همان گونه که در مقالات پیشین ذکر کردیم ، گرچه وجود یک ژن سرطانی در خانواده ، به این معنی نیست که شما هم حتماً سرطان خواهید گرفت اما به خاطر این که بیشتر سرطان ها به شکل ارثی و ژنتیکی هستند ، می توان با استفاده از آزمایشاتی خاص ریسک ابتلا به آن ها را مشخص کرد و بنا بر پاسخ این گونه آزمایشات بتوان راهکاری مناسب را برای پیشگیری اتخاذ کرد.

یکی از این راه ها ، آزمایش ژنتیک سرطان است که در حال حاضر نیز در کشور ما انجام می شود. در این آزمایشات ژن های فرد و سابقه ی خانوادگی وی بررسی خواهد شد و درصد ریسک ابتلا به همان نوع سرطان را در او مشخص خواهد کرد.

زینوما ،مرکز مشاوره ای برای ژنتیک سرطان است که توسط بهترین پزشکان ژنتیک سرطانی ، پروسه ای را برای تشخیص ، درمان و پیشگیری از سرطان برای شما طی خواهند کرد.

همان گونه که گفتیم در این جلسات ، در ابتدا سابقه ی خانوادگی بررسی شده و بر اساس پروفایل ژنتیک فرد بهترین راهکار درمانی به وی ارائه خواهد شد.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید!

مترجم و محقق : ندا ناصری

منبع 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا