آیا سرطان معده ارثی است؟| پیشگیری از سرطان معده با مشاوره و آزمایش ژنتیک

آیا سرطان معده ارثی است؟

معمولاً سرطان معده در سلول های تولید کننده مخاط که دیواره معده را می پوشانند به وجود می آید. سرطان معده یک اختلال شایع است که متاسفانه تعداد زیادی از افراد و خانواده‌ ها را درگیر کرده است. سرطان معده ارثی اختلالی است که در میان مردان شایع تر از زنان است و افرادی که ۵۰ سال به بالا سن دارند را بیشتر درگیر می کند.

اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان معده وجود دارد و ارثی بودن این اختلال باعث نگرانی تان شده است این مقاله را از دست ندهید تا شما را به طور کامل راهنمایی کنیم.

علل بروز سرطان معده چیست؟

 

  • عفونت هلیکوباکتر پیلوری یکی از علل اصلی سرطان معده به ویژه سرطان دیستول است. عفونت معده به مدت طولانی باعث التهاب آن و تغییرات پیش سرطانی دیواره داخلی معده خواهد شد.
علل سرطان معده
علل سرطان معده
  • برخی  از افراد دچار یک نوع لنفومای معده هستند که ریسک ابتلا به کارسینومای معده را افزایش می ‌دهد.
  • ریسک بروز سرطان معده در میان افرادی که در رژیم آنها غذاهای دودی، گوشت و ماهی نمک سود شده و انواع ترشیجات وجود دارد بسیار زیاد است. نیترات و نیتریت موجود در این خوراکی ها بسیار زیاد است و هلیکوباکتر پیلوری می تواند آنها را به ترکیباتی تبدیل کند که زمینه بروز سرطان را فراهم نمایند.
  • استعمال دخانیات یکی دیگر از دلایلی است که در بروز سرطان معده نقش دارد. اگر شما سیگاری هستید بهتر است هر چه زودتر برای ترک آن اقدام کنید.
  • افرادی که سابقه عمل جراحی معده و خارج کردن یک قسمت از آن را به علت بیماری ‌های دیگر دارند نیز در معرض ابتلا به این اختلال قرار دارند زیرا اسید معده آنها کمتر تولید می شود و امکان رشد باکتری های تولید کننده نیترات فراهم خواهد شد که این روند می ‌تواند چند سال بعد ریسک بروز سرطان معده را افزایش دهد.

فاکتورهای خطر در بروز سرطان معده ارثی چیست؟

برخی از بیماری های ارثی می تواند ریسک بروز سرطان معده را افزایش دهند. سرطان معده ارثی منتشره یک نوع سندروم ارثی است که به شدت ریسک ابتلا به سرطان معده را افزایش می ‌دهد. این اختلال نادر است اما ریسک بروز سرطان معده ارثی در میان افراد مبتلا به این سندروم حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد است. زنانی که دچار این نوع سندروم هستند در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه نیز قرار می گیرند.

فاکتورهای خطر در بروز سرطان معده ارثی
فاکتورهای خطر در بروز سرطان معده ارثی

جهش در ژن CDH1 باعث بروز این اختلال می ‌شود. سندروم لیچ یا سرطان ارثی غیر پلیپوزی کولن یک اختلال ارثی و ژنتیکی است که ریسک بروز سرطان کولون، سرطان معده و سایر انواع سرطان ها را افزایش می دهد. در اکثر موارد این اختلال به علت جهش در ژن MCH1 یا MSH2 به وجود می ‌آید البته جهش در ژن های MLH3, MSH6, TGFBR2, PMS1,PMS2 نیز در بروز این بیماری نقش دارند.

افرادی که حامل ژن های جهش یافته BRCA2 یا BRCA1 سرطان سینه هستند در معرض خطر ابتلا به سرطان معده نیز قرار دارند. سندروم لی فرامنی و سندروم پوتز جگرز نیز از جمله فاکتورهای خطر در بروز سرطان معده ارثی محسوب می شوند.

چگونه سرطان معده ارثی تشخیص داده می شود؟

پزشک برای تشخیص سرطان معده در ابتدا از شما درباره علائم و نشانه هایی که دارید سوال می پرسد سپس به انجام معاینه جسمانی می ‌پردازد. به طور کلی تشخیص قطعی سرطان معده به صورت زیر انجام می شود:

  • در یک روش از آندوسکوپی برای تشخیص استفاده می شود. آندوسکوپی یکی لوله باریک است که در قسمت سر آن یک دوربین نصب شده و از طریق گلو وارد معده می شود. تصاویر ارسال شده از طریق دوربین روی صفحه مانیتور نمایش داده می ‌شود و پزشک می تواند وجود علائم و نشانه های سرطان را مشاهده کند.
  • در صورتی که پزشک به یک یا چند قسمتی از معده مشکوک شده باشد درخواست انجام بیوپسی را خواهد داد تا بافت تهیه شده از معده در آزمایشگاه ارزیابی شود و نتیجه نهایی اعلام گردد.
  • گاهی اوقات برای تشخیص سرطان معده از سی تی اسکن استفاده می شود تا تصاویر به دست آمده از معده به طور دقیق ارزیابی شوند و تشخیص سرطان معده تایید یا رد شود.

سرطان معده ارثی چگونه درمان می شود؟

درمان سرطان معده
درمان سرطان معده

انجام دادن جراحی یک بخش از فرایند درمان برای مختلف سرطان معده است. در این روش پزشک یا اقدام به برداشتن نقاط سرطانی معده یا برداشتن کامل معده و برخی از غدد لنفاوی اطراف نخواهد کرد البته این مسئله به نوع و گرید سرطان معده بستگی دارد.

 

گاهی اوقات سرطان معده به سایر اندام های بدن متاستاز داده است که در این حالت ممکن است برداشتن آن اندام ها نیز ضروری باشد.

برخی از بیماران پس از جراحی برای دریافت مواد غذایی ضروری و مورد نیاز خود مشکل دارند که اقدامات درمانی پس از جراحی مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی می تواند باعث بدتر شدن این وضعیت شود. در این شرایط پزشک برای کمک به بیمار از لوله تغذیه استفاده می کند. لوله تغذیه شبیه Jاست که یک سر آن در خارج از پوست شکم قرار دارد و سر دیگر آن درون روده است و از طریق آن می ‌توان به بیمار غذا و مایعات داد.

شیمی درمانی روشی است که از داروهای ضد سرطان استفاده می کند و یا به صورت خوراکی به بیمار داده می شود یا به صورت وریدی تزریق می گردد. این داروها وارد جریان خون می ‌شوند و به این ترتیب به همه نقاط بدن ارسال می شوند و به مبارزه با سلول های سرطانی می پردازند.

در پرتو درمانی نیز از پرتوهای پرقدرت برای از بین بردن سلول‌ های سرطانی در یک نقطه خاص از بدن استفاده می ‌شود. ممکن است پزشک تصمیم بگیرد قبل از جراحی به انجام پرتو درمانی بپردازد تا تومور کوچک شود و تخلیه آن راحت تر صورت گیرد.

پس از جراحی نیز از پرتو درمانی برای از بین بردن ذرات بسیار ریز باقی مانده سلول های سرطانی که در طی جراحی خارج نشده است استفاده می شود تا از عود مجدد سرطان جلوگیری گردد و طول عمر بیماران افزایش پیدا کند.

آیا پیشگیری از سرطان معده امکان پذیر است؟

پیشگیری از سرطان معده
پیشگیری از سرطان معده

نمی ‌توان به طور قاطع گفت که یک روش خاص در پیشگیری از بروز سرطان معده ارثی تاثیر گذار است اما شما می توانید با رعایت چند نکته مهم ریسک بروز آن را کاهش دهید. این نکات به شرح زیر می باشند:

  • رژیم غذایی سالم و سرشار از سبزیجات و میوه های تازه می تواند ریسک بروز سرطان معده را کاهش دهد.
  • مصرف مرکبات مانند گریپ فروت، لیمو و پرتقال در حفظ سلامت بدن و دستگاه گوارش نقش مهمی را ایفا می کند.
  • سعی کنید در رژیم غذایی خود بیشتر از غلات کامل، نان و حبوبات استفاده کنید.
  • مصرف مکمل های آنتی اکسیدان مانند ویتامین A ،C و E و سلنیوم می تواند ریسک بروز سرطان معده را کاهش دهد.
  • اگر دچار اضافه وزن هستید سعی کنید هر چه زودتر وزن خود را به سطح ایده‌ آل برسانید.
  • اگر از دخانیات استفاده می ‌کنید باید هر چه زودتر نسبت به ترک آن اقدام نمایید.

آیا من در معرض خطر سرطان معده ارثی قرار دارم؟

درصد کمی از سرطان های معده شامل سرطان معده ارثی است اما اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان معده و سرطان سینه وجود دارد به این فاکتورها توجه کنید چرا که ممکن است ریسک ابتلا به سرطان معده ارثی در شما بالا باشد. انجام مشاوره ژنتیک و آزمایش ژنتیک برای تشخیص ژن های جهش یافته عامل سرطان معده می تواند به شما برای پیشگیری از این بیماری کمک کند.

مترجم: لیلا عبدالملکی
لینک منبع اول

لینک منبع دوم

لینک منبع سوم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا