سرطان سینه از چه سنی شروع میشه؟|آزمایش ژنتیک برای تشخیص سرطان سینه ارثی

سرطان سینه ارثی چیست؟

سرطان سینه به اختلالی گفته می ‌شود که برخی از سلول های خاص در سینه به صورت غیر عادی و به یک شیوه غیر قابل کنترل شروع به رشد و تکثیر می کنند و باعث به وجود آمدن تومور خواهند شد. اگر چه سرطان سینه در میان خانم ها شایع تر است در برخی موارد آقایان نیز دچار این اختلال می شوند. سرطان سینه ارثی مسئله ‌ای است که ذهن تعداد زیادی از افراد را به خود درگیر کرده است. در خانم ها و آقایان این نوع سرطان در سلول های دیواره غدد شیری شروع به تکثیر می کنند.

علائم و نشانه های سرطان سینه چیست؟

این اختلال در مراحل اولیه باعث بروز درد نمی شود و معمولا هیچ گونه علائم و نشانه قابل توجهی ندارد و با پیشرفت سرطان، تشکیل توده در سینه، ضخیم شدن پوست سینه، تغییر در اندازه و شکل سینه، ترشح از نوک سینه، حساسیت نسبت به لمس یا فرورفتگی پوست سینه، التهاب و فلس مانند شدن پوست این ناحیه باعث جلب توجه فرد خواهد شد. علائم سرطان چیست

علائم سرطان سینه ارثی
علائم سرطان سینه ارثی

گاهی اوقات تغییرات می تواند به علت بیماری های مختلفی به وجود بیاید. وجود یک یا چند مورد از این علائم صرفاً به معنای ابتلا به سرطان سینه نیست. در برخی موارد تومورهای سرطانی می توانند به بافت های مجاور و حتی سایر اندام های بدن نیز حمله کنند.

در صورتی که سرطان سینه پخش شود تومورهای سرطانی در استخوان ها، کبد، ریه یا مغز دیده خواهد شد. در این شرایط که تومور از محل شروع خود به سایر اندام های بدن منتشر می شود، سرطان متاستاز دهنده گفته می شود.

میزان شیوع سرطان سینه چقدر است؟

سرطان سینه دومین سرطان شایع در میان زنان است و از هر ۸ خانم در آمریکا یک نفر دچار سرطان سینه تهاجمی می شود. تحقیقات نشان داده است که بالغ بر ۲۳۰ هزار مورد جدید در آمریکا از ابتلا به سرطان سینه گزارش شده است.

سرطان سینه در میان مردان کمتر از یک درصد از سرطان های مخصوص مردان را به خود اختصاص می ‌دهد و این رقم در سال ۲۰۱۵ در حدود ۲۳۰۰ مورد جدید بوده است.

جهش در برخی ژن ها باعث می شود که فرد دچار سرطان سینه شود. جالب است بدانید سرطان سینه در برخی مناطق جغرافیایی و در میان برخی از نژادها بیشتر از سایرین است.

علل ابتلا به سرطان سینه چیست؟

علل ابتلا به سرطان سینه
علل ابتلا به سرطان سینه

همان طور که در قسمت بالا اشاره کردیم سرطان زمانی به وجود می ‌آید که در برخی از ژن های بسیار مهم جهش ایجاد شود. این مسئله در خصوص ژن هایی که وظیفه کنترل، رشد، تقسیم و ترمیم DNA آسیب دیده را بر عهده دارند بیشتر رخ می دهد و باعث می شود که سلول ها به صورت غیر عادی شروع به تقسیم و رشد نمایند و باعث به وجود آمدن تومور شوند.

در اکثر موارد ابتلا به سرطان سینه این تغییرات ژنتیکی در طول زندگی به وجود می ‌آیند و فقط برخی سلول های خاص در سینه خود را نشان می دهند که از این نوع سرطانی شدن سینه تحت عنوان سرطان سینه ارثی یاد نمی شود. اما در برخی موارد جهش ژنی در همه سلول های بدن فرد رخ می دهد و ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

 

این تغییرات ژنتیکی معمولاً ارثی هستند و از پدر و مادر به فرزندان آنها منتقل می شوند. جهش ژنتیکی ارثی در این افراد در کنار فاکتورهای محیطی و سبک زندگی باعث می شود که ریسک ابتلا به سرطان سینه ارثی در آنها افزایش پیدا کند.

سرطان سینه ارثی که در تعداد زیادی از اعضای خانواده دیده می شود معمولاً به تغییر و جهش در برخی ژن های خاص از قبیل BRCA1 یا BRCA2 ارتباط دارد. از عبارت نفوذ پذیری بالا برای توصیف این ژن ها استفاده می شود چرا که در افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه، سرطان تخمدان و سایر انواع سرطان ها در زنانی که دچار جهش ژنی شده‌ اند نقش دارند.

جهش این ژن ها در آقایان باعث می شود که ریسک ابتلا به انواع مختلفی از سرطان ها از قبیل سرطان سینه افزایش پیدا کند این مسئله اهمیت انجام تست ژنتیک سرطان سینه را مطرح می کند.

آیا سرطان سینه ارثی است؟

درصد کمی از سرطان ‌های سینه ارثی هستند. از این نوع سرطان ها تحت عنوان سرطان ارثی یاد می ‌شود که با جهش در برخی ژن های خاص همراه است.

آیا سرطان سینه ارثی است؟
آیا سرطان سینه ارثی است؟

سرطان سینه ارثی در مقایسه با سرطان های غیر ارثی زودتر خود را نشان می ‌دهند و معمولاً احتمال تشکیل تومور های جدید در هر دو سینه وجود دارد. اگر در اعضای خانواده شما چند نفر دچار سرطان سینه شده اند مسئله ارثی بودن سرطان سینه مطرح می ‌شود و نباید به راحتی از کنار این موضوع رد شوید.

آزمایش ژنتیک سرطان سینه

با توجه به افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه در خانواده هایی که سابقه ابتلا به سرطان را دارند اهمیت تست ژنتیک سرطان سینه بیشتر مشخص می شود. همان طور که گفتیم جهش در ژن های BRCA1 یا BRCA2 در ابتلا به سرطان سینه نقش دارند. به طور کلی پروتئین که توسط این ژن ها تولید می شود به ترمیم آسیب دیدگی DNA و حفظ پایداری اطلاعات ژنتیک سلول ها کمک می کند.

از این پروتئین ها تحت عنوان سرکوب کننده های تومور یاد می شود زیرا از رشد سریع و غیرعادی سلول ها جلوگیری می کند. هنگامی که هرگونه جهشی در این سلول ها ایجاد شود روند کنترل رشد سلول ها به خطر می ‌افتد و ریسک ابتلا به سرطان افزایش پیدا می کند.

مسئله ارثی بودن سرطان سینه باعث شده است که تعداد زیادی از افراد نگران شوند و این سوال در ذهن شان تکرار شود که آیا آنها در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه ارثی قرار دارند؟ آیا آنها حامل ژن های جهش یافته هستند؟ چگونه باید متوجه شوند که در معرض خطر سرطان سینه قرار دارند؟ بهترین کار این است که از تست ژنتیک برای شناسایی جهش در ژن ها و تشخیص عوامل ایجاد کننده سرطان استفاده کرد.

مشاور ژنتیک سینه
مشاور ژنتیک سینه

هنگامی که شما به مشاور ژنتیک مراجعه می کنید او به جمع آوری اطلاعات درباره سن شما، سابقه پزشکی و سابقه ابتلا به هر نوع بیماری، سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه، مشاهده هر نوع تغییر در بافت سینه و مواردی از این قبیل می ‌پردازد.

مهمترین نکته در خصوص سرطان سینه ارثی، مبتلا شدن چند نفر از اعضای خانواده به این اختلال به ویژه در سنین پایین است. اگر در خانواده شما چنین موردی وجود دارد به هیچ عنوان وقت را تلف نکنید و هر چه زودتر برای انجام مشاوره ژنتیک اقدام نمایید.

هزینه تست ژنتیک سرطان سینه

انجام آزمایش ژنتیک سرطان سینه که معمولاً شامل بررسی ژن های BRCA1 یا BRCA2 و PALB2 است به کمک نمونه خون یا نمونه بزاق انجام می ‌شود. معمولاً هزینه تست ژنتیک سرطان سینه به این مسئله بستگی دارد که آیا این آزمایش تحت پوشش بیمه شما قرار دارد یا خیر.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با هزینه آزمایش ژنتیک به مراکز بیمه مراجعه کنید و اطلاعات لازم را به دست بیاورید.

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه چقدر است؟

طول عمر بیماران مبتلا به سرطان سینه ارثی
طول عمر بیماران مبتلا به سرطان سینه ارثی

اگر این سوال به ذهن تان خطور کرده است باید خدمت شما عرض کنیم که این مسئله به میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد. هر چه این بیماری زودتر تشخیص داده شود و فرایند درمان زودتر شروع گردد شانس بهبود حال بیمار و بازگشت او به زندگی عادی بیشتر خواهد بود.

سرطان سینه از چه سنی شروع می شود؟

احتمال شروع سرطان سینه در هر سنی وجود دارد اما به طور کلی زنانی که ۵۰ سال به بالا سن دارند بیشتر دچار اختلال می شوند. ریسک بروز ابتلا به سرطان سینه در میان دختران نوجوان و خانم هایی که در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی قرار دارند بسیار کمتر است.

مترجم: لیلا عبدالملکی

لینک منبع اول
لینک منبع دوم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا