هورمون درمانی سرطان سینه موثرتر است یا شیمی درمانی؟!

هورمون درمانی سرطان سینه

هورمون درمانی سرطان سینه

هورمون درمانی ممکن است به نام ” غدد درون ریز درمانی” نیز شناخته شود.سیستم غده های درون رریز هورمون ها را در بدن تولید می کنند.در ادامه ی این مطلب تصمیم داریم به یکی از راهکارهای درمانی سرطان سینه بپردازیم.با ما همراه باشید.

هورمون درمانی سرطان سینه
هورمون درمانی سرطان سینه

هورمون درمانی سرطان سینه چیست ؟

برخی سلول های سرطان سینه برای رشد به استروژن و پروژسترون (هورمون های زنانه ای که در بدن اولید می شوند ) نیاز دارند.وقتی که این هورمون ها به پروتئین های خاصی متصل می شوند ، گیرنده های هورمونی نامیده می شوند و سلول های سرطانی با این گیرنده ها رشد می کنند.

داروهای هورمون درمانی رشد گیرنده های مثبت تومورهای هورمونی را متوقف کرده یا سرعت آن ها را کاهش می دهند (با استفاده از جلوگیری از رسیدن هورمون های مورد نیاز سلول های سرطانی برای رشد)

تمام تومورهای برای وجود گیرنده های هورمونی بررسی می شوند. پاتولوژیست با استفاده از نوعی آزمایش برداشت بافت تومور (بیوپسی) وضعیت گیرنده های هورمونی را مشخص می کند.

  • گیرنده های مثبت هورمونی (گیرنده های مثبت استروژن و گیرنده های مثبت پروژسترون) :تومورها نشانگر داشتن مقادیر زیادی از گیرنده های هورمونی هستند
  • گیرنده های منفی هورمونی (گیرنده های منفی استروژن و پروژسترون) : این تست نشان می دهد که مقادیر گیرنده های هورمونی زیاد نیست یا اصلا وجود ندارد
هورمون درمانی سرطان سینه چیست ؟
هورمون درمانی سرطان سینه چیست ؟

هورمون تراپی فقط برای درمان سرطان های سینه ای که گیرنده های مثبت هورمونی دارند استفاده می شود.البته لازم به ذکر است که بیشتر سرطان های سینه از نوع گیرنده های مثبت هورمونی هستند.

هورمون درمانی چگونه عمل می کند ؟

هورمون درمانی سرعت رشد گیرنده های مثبت هورمونی را کاهش داده یا متوقف می سازند. این کار را به چند طریق انجام می دهند :

  • برخی هورمون درمانی ها مثل تاموکسیفن ، به گیرنده های موجود در سلول های سرطانی متصل شده و از اتصال استروژن به گیرنده ها جلوگیری می کند

برخی دیگر ، مانند مهار کننده های آروماتاز و مسدود کننده ی تخمدان ، سطح استروژن را در بدن پایین می آورند تا سلولهای سرطانی نتوانند استروژن مورد نیاز خود را برای رشد بدست آورند.

مزایای هورمون تراپی

هورمون درمانی با تاموکسیفن یا مهارکننده های آروماتاز می تواند ریسک مشکلات زیر را کاهش دهند :

  • عود مجدد سرطان سینه
  • بروز سرطان سینه در پستان دیگر
  • مرگ ناشی از سرطان سینه

زنانی که در دوره ی قبل از یائسگی خود هستند و از مسدود کننده های تخمدان و تاموکسیفن یا مهارکننده های آروماتاز استفاده می کنند ممکن است در آینده از بروز این مشکلات  پیشگیری کنند

مزایای هورمون تراپی
مزایای هورمون تراپی

گزینه های هورمون درمانی

زنانی که مبتلا به سرطان سینه ی با گیرنده های مثبت هورمونی هستند می توانند بسته به این که از دوره ی یائسگی خود گذشته اند یا نه ، از داروهای هورمون درمانی استفاده کنند.

برای مردان مبتلا به سرطان سینه با گیرنده های مثبت هورمونی نیز می توان از تاموکسیفن استفاده کرد.

هورمون درمانی بهتر است یا شیمی درمانی

در حال حاضر دوره ی فوق العاده ای برای درمان سرطان سینه به حساب می آید. داروهای جدید در دسترس هستند و درمان های سرطان پستان در مراحل اولیه بهبود پیدا کرده اند

درمان های جدید شیمی درمانی، هورمون تراپی و داروهای دیگر در حال حاضر در آزمایشگاه های پیشرفته ای در دست تحقیق و بررسی هستند.

اما این که مشخص کنیم کدام یک از این درمان ها بهتر است ، به شرایط و وضعیت بیمار برمی گردد. هم چنین درجه ی پیشرفت بیماری نیز در انتخاب نوع درمان موثر است.

در صورتی که سرطان پیشرفت چشمگیری داشته و در مراحل نهایی است ، پزشکان همه ی روش های مناسب را امتحان می کنند. پس بهتر است در این مورد به پزشک خود اعتماد کنید و همه چیز را به دست او بسپارید.

سرطان سینه بدخیم قابل درمان است ؟

همان گونه که گفتیم متدها و تکنیک های درمانی جدیدی به کار می روند که قادر می باشند تا حدّ زیادی علائم سرطان را از بین ببرند.

مهم ترین مسئله در روند درمان، تشخیص به موقع و درست است. اگر سرطان ها در مراحل اولیه ی خود تشخیص داده شوند، می توان کارهای زیادی را برای درمان بیمار انجام داد.

سرطان سینه بدخیم قابل درمان است ؟
سرطان سینه بدخیم قابل درمان است ؟

به همین خاطر توصیه می کنیم که اگر ریسک ابتلا به سرطان پستان در شما بالاست، قبل از این که علائم بیماری خود را نشان دهند، به سراغ یک متخصص ژنتیک سرطان بروید!

متخصص ژنتیک سرطان چه کاری انجام می دهد ؟

اگر یکی از اعضای خانواده تان در گذشته یا اکنون به سرطان پستان دچار شده است ، احتمال این وجود دارد که شما نیز به علائم این بیماری دچار شوید. اما درصد ریسک ابتلا به سرطان در شما چقدر است ؟با استفاده از چه پارامترهایی می تواند این درصد را به دست آورد؟!
برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که بهترین راهکار ممکن مراجعه به یک متخصص ژنتیک سرطان است. در طول این روند، مشاور ژنتیک راجع به سابقه ی بیماری در خانواده ی شما سوالاتی خواهد پرسید سپس آزمایشاتی را ترتیب می دهد تا بتوان ریسک ابتلا را سنجید.

شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی روند مشاوره ژنتیک سرطان می توانید این مقاله را مطالعه کنید

مرکز زینوما ، یکی از بهترین مراکز ژنتیک سرطان در ایران بوده که افتخار دارد کلیه ی خدمات تشخیص و پیشگیری از سرطان را به شما عزیزان ارائه کند. شما می توانید جهت اخذ نوبت به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

درمان قطعی سرطان سینه ممکن است ؟

متاسفانه هیچ گونه قطعیتی در درمان سرطان های مختلف وجود ندارد. در حال حاضر پزشکان و متخصصین سرطان بهترین تلاش خود را در جهت درمان این عارضه انجام می دهند.

روزانه هزاران آزمایش در مراکز تحقیقاتی سرتاسر دنیا صورت می گیرد تا به راه حلی قطعی برای درمان این بیماری دست پیدا کرد. اما همان گونه که می دانید ، سرطان بیماری پیچیده ای است که علت بروز آن در خیلی مواقع مشخص نیست!
اما اگر نگران ارثی بودن سرطان پستان در خود هستید و می ترسید که مبادا ژن های جهش یافته ی این سرطان را به ارث برده باشید ، توصیه می کنیم که قرار ملاقاتی با مشاوران ژنتیک سرطان زینوما ترتیب دهید تا خیالتان از این بابت آسوده شود.

مترجم و محقق : ندا ناصری

منبع علمی مقاله

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا