زنگ خطر و علائم اولیه سرطان های دستگاه گوارش!

علائم اولیه سرطان های دستگاه گوارش

علائم اولیه سرطان های دستگاه گوارش

دوستی را می شناختم که مدت ها به خاطر مصرف سیگار به زخم معده مبتلا بود. این درد گاهی چنان شدید می شد که او را (که مردی قوی هیکل و 35 ساله بود ) کاملاً زمین گیر کرده و از زندگی می انداخت!

به خاطر اعتیاد شدید به نیکوتین سیگار به هیچ وجه نمی توانست آن را ترک کند . اما همین مصرف بیش از حد سیگار باعث شد که به تدریج به دستگاه گوارشش به شدت دچار اختلال شده و حتی نتواند یک لقمه غذا را بدون درد بخورد!

علائم اولیه سرطان های دستگاه گوارش
علائم اولیه سرطان های دستگاه گوارش

متاسفانه چندی پیش به خاطر درد شدید معده راهی بیمارستان شد و بعد از گرفتن برخی آزمایشات متوجه شدند که به سرطان معده دچار شده است!

پزشکی که او را درمان می کرد با تعجب به او گفته بود که چگونه پیش از این به خاطر علائم خود به پزشک مراجعه نکرده و اجازه داده است که بیماری پیشرفت داشته باشد؟!

اما به نظر می رسید که دوست ما ، این علائم را عادی فرض کرده و تصور می کرد که به خاطر زخم معده بوده اند.

همین مسئله باعث شد که این مطلب را برای شما عزیزان آماده کرده و به برخی از علائم اولیه ی سرطان های دستگاه گوارش (شامل روده ی بزرگ ، روده ی کوچک و معده ) اشاره ای داشته باشیم.

نکته ی خیلی مهم : به خاطر داشته باشید که داشتن هریک از این علائم لزوماً به این معنا نیست که سرطان دارید اما می تواند علائم هشدار دهنده ای به حساب بیاید و باید به خاطر آن ها به پزشک مراجعه کرد.

علائم سرطان معده

بیشتر بیمارانی که سرطان معده دارند، در مراحل اولیه ی بیماری هیچ گونه علامتی از خود نشان نمی دهند.در برخی مواد دیگر، بیماران مبتلا به سرطان معده ممکن است علائم آن را با ویروس های عادی معده اشتباه بگیرند.

وقتی که هنوز علائم و نشانه های سرطان معده خودشان را آشکار نکرده اند، ممکن است بیماری به مراحل پیشرفته ای برسد بدون این که توسط پزشک تشخیص داده شود ( دقیقا همین مشکلی که برای دوست ما پیش آمد).

به همین خاطر بسیار حائز اهمیت است که بیماران راجع به علائم و نشانه هایی که ممکن است به دلیل سرطان معده بروز پیدا کرده باشند، با پزشک خود صحبت کنند.

علائم سرطان معده
علائم سرطان معده

علائم اولیه ی سرطان معده ممکن است شامل موارد زیر باشد :

احساس پُر بودن معده : خیلی از بیماران مبتلا به سرطان معده،بعد از تناول مقدار خیلی کمی از غذا، احساس پر بودن را در قسمت فوقانی معده تجربه می کنند.

سوزش قلب : سوءهاضمه، سوزش قلب یا دیگر علائم مشابه این ها ممکن است نشانه هایی از بروز سرطان معده باشند.

حالت تهوع و استفراغ : برخی از بیماران مبتلا به سرطان معده مبتلا به علائمی از جمله حالت تهوع و استفراغ می شوند.برخی مواقع ممکن است استفراغ بیمار حاوی مقادیری خون نیز باشد

برخی دیگر از علائم رایج سرطان های معده ممکن شامل موارد زیر باشد :

کاهش وزن غیرعادی : کاهش اشتها و کاهش وزن غیر قابل توضحی می تواند علامت بروز سرطان معده باشد

معده درد : درد و ناراحتی شکمی که در شکم و بالای ناف رخ می دهد ممکن است نشان دهنده ی تومورهای معده باشد. هم چنین تورم یا تولید مایعات نیز می تواند از سرطان معده ناشی شده باشد.

سن سرطان معده

گرچه دوست ما که ماجرایش را در اول این مقاله آوردیم ، سن زیادی نداشت و جوان به حساب می آمد اما خیلی از عوامل هستند که در بروز این سرطان موثرند.

البته لازم است بگوییم که عموماً سرطان معده در افراد بالاتر از 50 سال رخ می دهد اما این مسئله به هیچ وجه قطعی نیست.بلکه عواملی از جمله سبک زندگی غلط (سیگار کشیدن ، نوشیدن فراوان الکل ، مصرف غذاهای ناسالم ، عدم تحرک و ورزش و البته مسائل ژنتیکی ) نیز در بروز این دسته از سرطان ها موثر هستند!

تشخیص زودهنگام سرطان معده

همان گونه که ذکر کردیم ، علائمی وجود دارند که ممکن است به خاطر بروز سرطان معده رخ داده باشند اما چگونه آن ها را تشخیص دهیم؟

در واقع علاوه بر این علائم، فاکتورهای متعدد دیگری نیز وجود دارند که در صورت بروز، نیاز به تشخیص های پزشکی می باشد.

به عنوان مثال در صورتی که یکی از اعضای خانواده ی شما در گذشته نیز به سرطان یکی از بخش های دستگاه گوارش ( معده ، روده ی کوچک و روده ی بزرگ ) مبتلا بوده است ، ریسک ابتلای شما به این بیماری بالاتر می رود.

برای تشخیص این بیماری ، بهترین راه آزمایش ژنتیک می باشد. در واقع با استفاده از این گونه آزمایشات می توان حتی قبل از این که علائم سرطان های دستگاه گوارش خودشان را نشان دهند، ریسک ابتلای فرد به آن ها را تشخیص داد.

تشخیص زودهنگام سرطان معده
تشخیص زودهنگام سرطان معده

در آزمایش ژنتیک سرطان ، قبل از هر چیزی ، مشاور ژنتیک سرطان با شما جلسه ای برگزار خواهد کرد و در طول این جلسه اطلاعات مهمی رد و بدل خواهد شد. از جمله :

آیا در گذشته یا اکنون فردی از اعضای خانواده تان مبتلا به سرطان بوده است یا خیر؟!

در صورتی که چنین بیماری ای در خانواده داشته اید ، فرد مبتلا در چه سنی به این بیماری مبتلا شده ، در چه سنی سرطان در وی تشخیص داده شده و در صورت مرگ بیمار ، این اتفاق در چه سنی رخ داده است!

تمام این اطلاعات به مشاور شما کمک خواهد کرد تا بهترین آزمایشات ممکن را برای شما در نظر گرفته و بر اساس نتیجه ی آن ها ، درمان مناسب و خوبی را برایتان در نظر بگیرد.

شما عزیزان می توانید برای کشب اطلاعات بیشتر در رابطه با مشاوره ژنتیک سرطان به این مقاله مراجعه کنید.

مرکز تشخیص و پیشگیری از سرطان زینوما ، افتخار دارد که در سخت ترین مرحله ی زندگی هر خانواده ای در کنار آن ها بوده و کلیه ی خدمات مشاوره و تشخیص ژنتیک سرطان را به شما عزیزان ارائه کند.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ نوبت برای جلسه ی مشاوره به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

منبع 1

منبع 2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا