راه های جلوگیری از سرطان در کودکان

جلوگیری از سرطان در کودکان

جلوگیری از سرطان در کودکان

تنها در ایالات متحده سالانه بیش از 9000 کودک به سرطان مبتلا می شوند(تقزیبا از هر 450 نفر، یک نفر). بیشتر این سرطان ها هم شامل سرطان خون، سرطان غدد لنفاوی و تومور های مغزی است، هرچند انواع بیشتری از سرطان وجود دارند.
سرطان در واقع گروهی از بیش از 100 بیماری و عارضه است که به خاطر رشد و تکثیر بی رویه و خارج از کنترل سلول ها در بدن فرد ایجاد می شود. سرطان به انواع مختلفی دسته بندی می شود و این دسته بندی به نوع سلول سرطانی شده( خون، مغز، ریه و …)، همچنین نزدیکی سلول های سرطانی به اندام بدن ( تومور) یا گسترش آنها در دیگر اندام بدن(فراگستری) بستگی دارد. هرچند این تعریف اندکی کلی و ساده سازی شده است اما منظور را می رساند.

جلوگیری از سرطان در کودکان
جلوگیری از سرطان در کودکان

ژن های فرزند شما یا همان DNA ای که از شما دریافت کرده بر خطر و احتمال ابتلای او به سرطان تاثیر گذار است. احتمالی که شما نمی توانید تغییرش دهید. عموم سرطان هایی که کودکان به آنها دچار می شوند ژنتیکی است، چون ژن آن در خانواده وجود دارد. هرچند وجود آن ژن حتما به معنی ابتلای کودک به سرطان نیست، اما احتمال آن را افزایش می دهد. پس بهتر است با اطلاع و آگاهی کامل شرایط مطلوب و مناسب را فراهم کرده و مراقبت های لازم را به عمل بیاورید.
یادتان باشد که سبک زندگی و محیط زندگی هم همچنین بر احتمال ابتلای کودکان به سرطان موثر بوده و کودکان می توانند از این شرایط زندگی تاثیر زیادی بپذیرند. پس حواستان به محیطی که بچه در آن رشد می کند باشد.
این تاثیر پذیری از محیط زندگی تنها از شرایطی که بچه در آن قرار می گیرد نیست، بلکه همچنین از الگوهایی است که از رفتار ها و عادات شما می گیرند. الگوهایی که ممکن است تا دوران بلوغ همراه آنها باقی بماند. آنچه شما در دروان کودکی به فرزندانتان یاد می دهید می تواند در طول زندگی آینده شان از آنها محافظت کند یا برعکس، بهشان آسیب برساند. پس انتخاب با شماست.

جلوگیری از سرطان در کودکان
جلوگیری از سرطان در کودکان

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان در کودکان چه کارهایی باید کرد؟

• سیگار نکشید و از محصولات دخانی استفاده نکنید.

همچنین به کسی اجازه ندهید دور و بر بچه سیگار بکشد. هرچند گفتنش از عمل کردنش راحت تر است، اما تقریبا چهار تا پنج گونه از سرطان ها به خاطر مصرف تنباکو به وجد می آیند. سموم موجود در تنباکو به DNA آسیب می رساند و احتمال ابتلا به 14 نوع از سرطان ، از جمله سرطان ریه، برخی از سرطان های خون، سرطان حنجره، کلیه، کبد و .. را افزایش می دهد. دود دست دوم تنباکو به تنهایی می تواند تا 25 درصد شانس ابتلا به سرطان را افزایش دهد. دود جانبی سیگار که در انتها و نزدیک فیلترش می سوزد 3 برابر کربن مونوکسید بیشتر،10 برابر نیتروس آمین های بیشتر و صدها برابر آمونیوم بیشتر از دود عادی سیگار دارد. به این واقیت این را هم اضافه کنید که اگر سیگار بکشید احتمال تبدیل شدن فرزندتان به یک فرد سیگاری در آینده 25 برابر بیشتر می شود. اتفاقی که شانس ابتلا به سرطان مخصوصا ژنتیکی را بسیار بالاتر می برد. پس به همین سادگی فقط سیگار نکشید. هیچ بهانه ای برای سیگار کشیدن وجود ندارد.

• از آفتاب سوختگی بچه های جلوگیری کنید تا مانع بروز سرطان پوست بشوید.

روزانه حداقل یک کرم ضد آفتاب درجه 15 به کودک بزنید و در روز چند بار تجدیدش کنید. در ساعات پیک تابش خورشید سعی کنید بچه را در سایه نگه دارید. روی سرشان کلاه سایه بان بگذارید و برایش عینک آفتابی بخرید.

• تغذیه ی مناسب به بچه بدهید.

رژیمی که شامل فیبر های طبیعی، میوه و سبزیجات باشد. از دادن گوشت های فرآوری شده و مقدار بیش از حد گوشت قرمز و نمک به بچه خودداری کنید. یک رژیم سالم غذایی به بدن برای دفع مواد شیمیایی مضر و همچنین جلوگیری و بازسازی آسیب های وارد شده به DNA کمک می کند. علاوه بر آن رژیم سالم از شکل گیری سرطان ناشی از مواد شیمیایی بدن جلوگیری می نماید. رژیم غذایی ناسالم احتمال ابتلا به سرطان های سینه، دهان، مری و دستگاه گوارشی را افزایش می دهد.

جلوگیری از سرطان در کودکان
جلوگیری از سرطان در کودکان

• تشویق به ورزش کنید.

ورزش کردن سطح هورمون های بدن مانند استروژن و انسولین که به سرطان مربوط هستند را متعادل می کند. یک سبک زندگی فعال و پویا شانس ابتلا به سرطان های سینه، مثانه و روده را کاهش می دهد.

• تلاش کنید وزن کودک در حد معقول باشد.

بافت های چرب هورمون هایی تولید می کنند که بر روش رشد سلول های اثر گذار است. رشد بیش از حد سلول ها ریشه ی اصلی سرطان ها است. چاقی به سرطان سینه، مری، روده، کبد، کلیه ، پانکراس و رحم مرتبط است.

• از قرار گرفتن آنها در معرض مواد شیمیایی جلوگیری کنید.

به تازگی مشخص شده که سموم حشره کش خانگی شانس ابتلای کودکان به سرطان خون را تا 47 درصد افزایش می دهد. مراقب سموم و مواد شیمیایی که ممکن است سرکار در معرض آنها بوده اید، باشید و لباس های محافظتی مناسب بپوشید. مراقب باشید تا این سموم را با لباس هایتان به خانه نیاورید. سموم و مواد شیمیایی ای مانند آرسنیک، بنزن و پنبه نسوز هنوز هم در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.

جلوگیری از سرطان در کودکان
جلوگیری از سرطان در کودکان

• از ابتلا خود یا کودک به برخی از انواع خاص عفونت جلوگیری کنید.

عفونت های می توانند خطر ابتلا به سرطان را از طریق افزایش التهابات و تضعیف سیستم ایمنی بدن، زیاد کنند. هپاتیت ب احتمال ابتلای بچه شما به سرطان را زیاد می کند، پس بهتر است حتما به آنها واکسن بزنید. همچنین سعی کنید تا تتو نکنید، چون هپاتیت سی 41 درصد احتمال دارد که از تتو به شما و سپس به فرزندتان منتقل شود.

به نظر می رسد عوامل خطرزای سرطان بیشتر تهدید خود را در زمانی دارند که بچه هنوز به صورت جنین است و از شکم مادر بیرون نیامده و البته در اوایل نوزادی. همچنین در زمان بلوغ هم بیشترین خطر ابتلا به سرطان در کودکان در زمانی است که کودک به سرعت در حال رشد بوده و بدنش مدام در حال تغییر است. پس در این زمان ها والدین باید بیشترین مراقبت را از فرزندان بکنند تا به هر صورت از بروز سرطان در کودکان جلوگیری نمایند.

جلوگیری از سرطان در کودکان
جلوگیری از سرطان در کودکان

یک سبک زندگی سالم خیلی به نفع فرزند شما تمام می شود و به شکل محسوسی احتمال ابتلای آنها به انواع سرطان و مخصوصا سرطان های ژنتیکی را کاهش می دهد. از کودکتان در برابر ابتلا به سرطان های ناشی از آفتاب سوختگی و سموم مواد شیمیایی محافظت کنید. واکسن هایشان را به موقع بزنید و یادشان بدهید عادت های سالمی در زمینه های بهداشتی داشته باشند. الگوی خوبی در این زمینه ها برایشان باشید. رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض سموم شیمیایی هیچ ضرری ندارد و شانس سلامت و ایمنی بهداشتی فرزند عزیزتان را افزایش می دهد.

زینوما یکی از بهترین مراکز مشاوره ژنتیک سرطان، آماده ی هرگونه خدمات رسانی به شما عزیزان می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری
منبع مقاله

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا